Żegluga kontenerowa nadal w głębokim kryzysie
Stawki frachtu kontenerowego na szlaku z Azji do Europy i Azji do USA są o 30% niższe niż przed rokiem. W tym samym czasie cena bunkra wzrosła o 20%.
Większość przewoźników wyraża opinię, że jest „zbyt wcześnie, aby powiedzieć”, na jakim poziomie stawki się zatrzymają lub kiedy zaczną się poprawiać. Najprawdopodobniej nie uda się powtórzyć wyniku z zeszłego roku.
Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) odnotował dalszy 10,1-procentowy spadek kursów spot w Europie Północnej do 633 USD za TEU – w porównaniu z 838 USD rok temu.
W przypadku portów śródziemnomorskich wskaźnik SCFI spadł o 5,4% w porównaniu z poprzednim tygodniem, ale nadal jest o 36% niższy niż w tym samym tygodniu 2017 roku. (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)