Wspólne stanowisko branży w sprawie żeglugowego “Single Window”
CLECAT wspólnie z takimi organizacjami jak: ECASBA, ESC, ESPO, FEPORT, IPCSA reprezentującymi agentów statkowych, porty i terminale morskie i załadowców opublikował stanowisko w sprawie Dyrektywy – Ship Reporting Formalities Directive, zwanej także inicjatywą Maritime Single Window.
20 października 2010 r. Parlament Europejski i Komisja Europejska przyjęły Dyrektywę 2010/65/UE w sprawie formalności sprawozdawczych dla statków wchodzących do lub wychodzących z portów państwa członkowskich. W 2016 roku Komisja zainicjowała ocenę Dyrektywy, która wykazała, że cele Dyrektywy przynajmniej częściowo nie zostały osiągnięte zwłaszcza jeżeli chodzi o brak wystarczającego postępu w zakresie harmonizacji przepisów. Dlatego też wymienione organizacje opracowały i opublikowały wspólne stanowisko ze wskazaniem koniecznej rewizji Dyrektywy, aby doprowadzić do harmonizacji formalności sprawozdawczych, ustalenie katalogu maksimum koniecznych informacji i ich efektywnego wykorzystywania. Nie chodzi przy tym o budowanie kolejnego systemu, ale poprawę interoperacyjności pomiędzy istniejącymi systemami w drodze zharmonizowania wymiany danych pomiędzy administracją i pomiędzy sektorem prywatnym i administracją. Ponadto koncepcja raportowania „jedynie raz” i harmonizacja wymogów sprawozdawczości nie powinna oznaczać, że administracja doda więcej wymogów informacyjnych bez zapewnienia konkretnych korzyści dla stron, na których spoczywa obowiązek i ich klientów. Od administracji oczekuje się szybkiego przeglądu zakresu wymaganych informacji sprawozdawczych i usunięcia tych, które są zbędne a także umożliwienia sektorowi publicznemu korzystania z informacji i systemów, które już są dostępne. (źr. CLECAT Newsletter 2018/11 – DA)