19 kwi 2024

19 kwi 2024

Transport drogowy: nowela ustawy o transporcie drogowym i ważne zmiany dla spedytorów

Przez:

Sekcja: Aktualności

W dniu 18 kwietnia 2024 roku wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Główne proponowane zmiany dotyczą zwiększenia efektywności wykonywania kontroli podmiotów uczestniczących w przewozach drogowych w tym spedytorów, nadawców lub podwykonawców tych podmiotów oraz wzmocnienie egzekucji przepisów prawa dotyczących wykonywania przewozu drogowego rzeczy przez podmioty uprawnione. Szczególne znaczenie w ww. zakresie ma bowiem sprawowanie właściwego i efektywnego nadzoru w odniesieniu do międzynarodowego transportu drogowego rzeczy i przewozu kabotażowego. Nowela przewiduje szczegółowe określenie obowiązków podmiotów wykonujących inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytorzy, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów, zlecających międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy lub przewozy kabotażowe. Podmioty te nie będą mogły zlecić międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego podmiotowi nieuprawnionemu, w szczególności nieposiadającemu wymaganego zezwolenia lub licencji. Natomiast, aby zapewnić właściwy nadzór nad dostępem do rynku krajowych przewozów drogowych rzeczy, ten sam obowiązek dookreślono w odniesieniu do zlecenia krajowego przewozu drogowego rzeczy. Wskazany powyżej podmiot przed zleceniem przewozu drogowego będzie obowiązany do sprawdzenia posiadania przez pomiot, któremu zamierza zlecić przewóz drogowy wymaganych dokumentów uprawniających do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego rzeczy oraz dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem. Ponadto ww. podmiot przed zleceniem przewozu drogowego będzie zobowiązany do wystawienia i przekazania przewoźnikowi drogowego dokumentu potwierdzającego to zlecenie. Zgodnie z projektowanymi przepisami dokument potwierdzający zlecenie określa firmę, adres siedziby i numer NIP podmiotu wystawiającego dokument, termin wykonania danego zlecenia oraz nadawcę i odbiorcę. Projektowane przepisy nie przewidują niestety określenia wzoru dokumentu potwierdzającego zlecenie. Dlatego też w przypadkach gdy podmiotem zlecającym przewóz drogowy rzeczy będzie nadawca rolę dokumentu potwierdzającego zlecenie będzie mógł spełniać list przewozowy, o którym mowa w art. 35 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8, z późn. zm.). Ponadto, zmiany przewidują, że podmiot wykonujący inne czynności związane z przewozem drogowym jako spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, jest obowiązany do przechowywania przez okres 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zlecono przewóz, a także do przedstawienia, na żądanie organów kontrolnych kopii lub oryginałów dokumentów uprawniających przewoźnika do wykonania danego rodzaju przewozu drogowego, dokumentów związanych z przewożonym ładunkiem oraz dokumentu potwierdzającego zlecenie. Nowela zawiera także katalog kar za naruszenie wyżej wymienionych obowiązków. Przewiduje się, że spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, będzie podlegał karze pieniężnej w wysokości do 200 000 zł za każde naruszenie. Z kolei spedytor, nadawca lub podwykonawca tych podmiotów, który zleca wykonywanie krajowego przewozu drogowego rzeczy, międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy lub przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu będzie podlegał karze pieniężnej w wysokości do 300 000 zł za naruszenia stwierdzone w wyniku jednej kontroli drogowej. Niezależnie od powyższego, w przypadku kontroli w siedzibie spedytora, nadawcy lub podwykonawcy tych podmiotów suma kar pieniężnych stwierdzonych podczas tej kontroli nie będzie mogła przekroczyć 1 000 0000 złotych. Projektowana ustawa uzupełnia także taryfikator kar pieniężnych, zawarty w załączniku nr 3 do ustawy, a odnoszących się do naruszenia przepisów o zlecaniu krajowych przewozów drogowych rzeczy, międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy i przewozów kabotażowych nieuprawnionemu podmiotowi. Karze pieniężnej w wysokości 200 000 złotych podlegać będzie zlecenie przez spedytora, nadawcę lub podwykonawcę tych podmiotów: – krajowego przewozu drogowego rzeczy lub międzynarodowego przewozu drogowego rzeczy podmiotowi nieuprawnionemu, – międzynarodowego przewozu drogowego z naruszeniem przepisów umowy międzynarodowej lub warunków określonych w zezwoleniu, – przewozu kabotażowego rzeczy podmiotowi nieposiadającemu wymaganego zezwolenia, – przewozu kabotażowego rzeczy niezgodnie z warunkami określonymi dla przewozu. Przewiduje się również dodanie naruszeń związanych z niewystawieniem lub nieprzekazaniem przewoźnikowi drogowemu dokumentu potwierdzającego zlecenie, nieprzechowywaniem lub nieprzedstawieniem do kontroli kopii lub oryginałów dokumentów wskazanych w projektowanych przepisach, a także przekazaniem niezgodnych ze stanem faktycznym, przerobionych lub podrobionych dokumentów wskazanych w projektowanych przepisach. Zgodnie z projektowanym art. 2 do spraw dotyczących naruszeń lub warunków przewozu drogowego, powstałych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe. Planuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Obecnie ustawa została przekazana do konsultacji.

Źródło: legislacja.gov.pl z dn. 18.04.2024 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet