Rządowy projekt ustawy: Przepadek auta pijanego kierowcy nie będzie automatyczny
Od 14 marca 2024 r. obowiązują przepisy przewidujące obligatoryjne orzeczenie przepadku pojazdów wobec pijanych kierowców. Zanim przepisy o obowiązkowym przepadku weszły w życie, pojawiały się wątpliwości dotyczące w szczególności zasadności obligatoryjności orzekania przepadku pojazdów. Czy powinno do tego dochodzić zawsze i z automatu? Jaka powinna być forma własności pojazdu, który podlega obowiązkowej konfiskacie? Co zrobić z autami firmowymi – to tylko przykładowe pytania wynikające z nowego prawa. Z powodu licznych wątpliwości Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiedziało zmianę przepisów. Do Rządowego Centrum Legislacji trafił właśnie projekt nowelizacji kodeksu karnego w tej sprawie. Autorzy chcą wprowadzić fakultatywność orzeczenia przepadku pojazdu. Sąd, orzekając taki przepadek, będzie miał na uwadze stopień zawinienia kierowcy i wszelkie okoliczności konkretnej sprawy. Ponadto przepadek pojazdu będzie mógł być orzeczony jedynie w sytuacji, gdy sprawca jest właścicielem tego konkretnego pojazdu.
W przypadku prowadzenia samochodu przez kierowców zawodowych zgodnie z art. 44b par. 1 kodeksu karnego – przepadku pojazdu mechanicznego oraz przepadku równowartości pojazdu nie orzeka się, jeżeli sprawca prowadził niestanowiący jego własności pojazd mechaniczny, wykonując czynności zawodowe lub służbowe polegające na prowadzeniu pojazdu na rzecz pracodawcy. W takim wypadku sąd orzeka nawiązkę w wysokości co najmniej 5000 złotych na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej. Górna granica nawiązki wynosi 100 tys. zł (to wynika z art. 48 kk. Tym samym kierujący musi spełnić dwa warunki – pojazd nie może być jego własnością i wykonuje czynności zawodowe lub służbowe dla pracodawcy polegające na prowadzeniu pojazdu.
Nawiązka będzie orzekana wyłącznie w przypadkach wskazanych w art. 44b par. 3 kodeksu karnego, a więc w przypadku kierujących, którzy prowadzili niestanowiący jego własności pojazd mechaniczny, wykonując czynności zawodowe lub służbowe polegające na prowadzeniu pojazdu na rzecz pracodawcy.( Źródło: Prawo.pl dla LEX dn. 17.04.2024 r./HW)