24 lut 2021

24 lut 2021

Nowe prawo zmusi firmy do zabiegania o miliony zgód marketingowych

Przez:

Sekcja: Aktualności

Zgoda na marketing powinna być zebrana na każdy kanał komunikacji. Tak wynika z uzasadnienia do projektu nowego prawa komunikacji elektronicznej. To jedno zdanie może oznaczać kłopoty, zarówno dla firm, jak i nas wszystkich. Może się bowiem okazać, że oddzielną zgodę lub jej brak będzie trzeba udzielać na kontakt telefoniczny, smsowy, przez e-mail, WhatsApp czy Messenger.

Rząd kończy prace nad projektem, a  jego najnowsza wersja z 15 lutego trafiła do Komitetu do Spraw Europejskich. Wkrótce ma być przyjęty przez rząd. A prawnicy zgodnie stwierdzają, że jeden z przepisów sprawi ogromny problem. Stanowisko w tej sprawie ma już Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego SMB., a szykują Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, a także Izba Gospodarki Elektronicznej.

Zgodnie z projektowanym art. 393 PKE tak jak dotychczas zakazane będzie wysyłanie informacji handlowych, w tym marketing bezpośredni, bez zgody abonenta lub użytkownika końcowego, nawet gdy jest to nasz kontrahent. I choć z przepisu to nie wynika wprost, to w uzasadnieniu  doprecyzowano, że zgoda na marketing musi być wyrażona na każdy kanał komunikacji.

Zgodnie z art. 91 ustawy wprowadzającej PKE dotychczasowe zgody zachowują swoją moc, jeżeli  ich „pierwotny” sposób wyrażenia odpowiada wymogom nowych przepisów. Obecnie przedsiębiorca uzyskuje jedną zgodę na kontakt marketingowy na podane dane kontaktowe (tj. jednocześnie i na telefon, i na mail). Tak zresztą radziło Ministerstwo Cyfryzacji w 2018 r. w „Poradniku dla sektora Fintech”, w którym wyjaśniano kwestie RODO.

W niedługim czasie znowu więc może nas zalać fala zgód jak po RODO.

Źródło: Prawo.pl dla LEX z dn. 23.02.2021 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet