19 lip 2022

19 lip 2022

Jak zmniejszyć braki kadry w transporcie Słowacy obniżają minimalny wiek zdobycia uprawnień kierowcy ciężarówki.

Przez:

Sekcja: Aktualności

 Obniżenie minimalnego wieku, w którym można zdobyć uprawnienia kierowcy, to tylko jeden z pomysłów na walkę z brakiem kadry w branży transportowej.

Słowackie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych poinformowało, że od 1 sierpnia 2022 roku prawo jazdy grupy C i C+E będzie można uzyskać w wieku 18 lat zamiast obecnych 21 lat. Natomiast uprawnienia grupy D i D+E będzie można zdobyć w wieku 21 lat, zamiast 24, jak dotychczas. Warunkiem powinno być ukończenie podstawowego kursu kwalifikacyjnego – zaznacza słowacki resort .

Na początku przyszłego miesiąca na Słowacji wejdzie bowiem w życie nowelizacja ustawy 8/2009 r. o ruchu drogowym.

Zgodnie z nowymi przepisami członkowie Sił Zbrojnych, Straży Pożarnej i Ratownictwa lub żołnierze zawodowi, którzy uzyskają prawo jazdy z kategorii C i D w wieku młodszym niż minimalny wiek podstawowy będą mogli z nich korzystać wyłącznie na terytorium Republika Słowacji. Z kolei z prawem jazdy kat. B od sierpnia będzie można prowadzić pojazdy zasilane paliwami alternatywnymi do 4250 kilogramów.

W obniżeniu wieku szansę na poprawę sytuacji w branży widzą rozwiązanie także niemieccy politycy. W maju tego roku dwie niemieckie frakcje SPD (Socjaldemokratyczna Partia Niemiec będąca w koalicji rządowej) i CDU złożyły wniosek w parlamencie Dolnej Saksonii, w którym domagają się obniżenia minimalnego wieku w jakim można zdobywać uprawnienia do jazdy kat. C/C+E do 17 lat. Jest jednak warunek – 17-latkowi za kierownicą ciężarówki musi towarzyszyć inny kierowca.

Niemieccy przedsiębiorcy widzą też inne możliwości wypełnienia luk kadrowych w sektorze transportu. Stowarzyszenie Niemieckich Izb Przemysłowo-Handlowych (DIHK) zaleca umożliwienie przepisywania praw jazdy na ciężarówki w Niemczech obywatelom krajów trzecich. Za przykład DIHK podaje państwa, takie jak Hiszpania i Francja, które przepisują prawa jazdy kierowców południowoamerykańskich lub północnoafrykańskich bez dodatkowego egzaminu teoretycznego i/lub praktycznego. Więcej informacji na ten temat na stronie:www.trans.info.pl. (Źr.www.trans.info.pl-K.O.)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet

W związku z wojną na Ukrainie apelujemy do członków PISiL z prośbą o dokonywanie odpraw celnych tranzytowych i eksportowych obejmujących pomoc humanitarną dla Ukrainy pro bono. Niech to będzie jeden ze składników wkładu branży TSL w pomoc niesioną naszym sąsiadom. (PISiL).