25 lis 2021

25 lis 2021

Digitalizacja dokumentów w transporcie

Przez:

Sekcja: Aktualności

W Polsce powstaje projekt łańcuchów dostaw bez papierowych dokumentów. Program obiecuje wielkie korzyści, choć wyzwania są nie mniejsze. Samochody ciężarowe spędzają pod magazynami po kilka godzin, czekając na rozładunek. Jego czas wydłuża się nie tylko z powodu braku rąk do pracy, ale i dużej liczby papierowych dokumentów. Czasochłonne jest porównanie towaru z plikiem dokumentów. Na naczepie może być towar od czterech–pięciu dostawców, każdej partii może towarzyszyć po cztery–pięć dokumentów. Niska efektywność łańcucha dostaw oznacza duże straty dla sieci handlowych, logistyków i producentów. Wiele dokumentów wydania i przyjęcia dostawy funkcjonuje nadal w wersji papierowej: list przewozowy, dokumenty WZ, PZ czy kwit paletowy. –Najbardziej popularne, stosowane przez większość producentów i sieci handlowe komunikaty EDI to: ORDER (elektroniczne zamówienie) czy INVOIC (elektroniczna faktura). Niestety, pozostałe komunikaty EDI, takie jak: DESADV (awizo wysyłki) czy RECADV (potwierdzenie przyjęcia), które w połączeniu z etykietą logistyczną GS1 z nadanym numerem SSCC (Seryjny Numer Jednostki Logistycznej) mogą w zupełności zastąpić papierowe dokumenty WZ i PZ, stosowane są przez zaledwie 6–7 proc. producentów i sieci handlowych w Polsce. Menedżer ds. Retail w GS 1 Polska Dariusz Jadczak przyznaje, że są to nieoptymalne rozwiązania, a pomysł na dokumentację bez papieru wywodzi się z rozwiązania Order 2 Cash. Obejmuje ono zamówienie i fakturę oraz awizo wysyłki. My rozszerzyliśmy projekt o komunikaty transportowe i e-CMR. Tego nikt w Europie nie robił. Co prawda GS1 Niemcy i GS1 Hiszpania prowadzą podobne projekty, ale oni skupili się głównie na proof of delivery, czyli usprawnieniu przyjęcia towaru.

Dokumenty, takie jak listy przewozowe, w obrocie mogą mieć znaczenie dla stron relacji handlowych, np. w zakresie trybu i formy dokumentowania dostaw towarów. Z tego względu wprowadzenie dokumentów elektronicznych pociąga za sobą konieczność zmiany w procesach i umowach z wieloma kontrahentami i ich partnerami – tłumaczy Gulowaty. Podkreśla, że największym wyzwaniem będzie digitalizacja listu przewozowego oraz uwiarygodnienie przyjęcia dostawy. Wprowadzone regulacje UE, takie jak eCMR, eFTI, wymagają pilnego opracowania rozwiązań zgodnych z wytycznymi. Niestety, wytyczne nadal nie są gotowe i wymagają większego zaangażowania służb prawnych w powołanych do tego instytucjach państwowych – zaznacza dyrektor Fresh Logistics. Uczestnicy projektu zaprojektowali na przełomie grudnia i stycznia dwa pilotażowe wdrożenia. –Wariant pierwszy w oparciu o logistykę kontraktową zakłada wykorzystanie platformy wewnętrznej operatora logistycznego oraz w wariancie drugim, spedycyjnym, wykorzystanie niezależnej platformy zewnętrznej. Po udanych pilotażowych wdrożeniach czeka nas jeszcze zbadanie korzyści z wdrożenia, promocja oraz wdrożenia branżowe z kolejnymi partnerami – wyjaśnia Jadczak. GS1 zależy na bezpłatnym dostępie dla uczestników systemu. Wypracowane standardy trafią do nich bezpłatnie. Docelowy model może być opublikowany pod koniec drugiego kwartału przyszłego roku. (Źródło: Rzeczpopolita e – wydanie z dn. 25.11.2021 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet