29 gru 2022

29 gru 2022

Transport Morski: trasa z Gdyni do Ameryki

Przez:

Sekcja: Aktualności

Wraz z wydzierżawieniem terenów przy nabrzeżu Helskim, na najbliższe dekady w Gdyni pozostaną dwa terminale kontenerowe: GCT i BCT, należące do dwóch różnych właścicieli. GCT należy do Hutchison Ports (Hong Kong), zaś spółka BCT jest własnością International Container Terminal Services z Filipin.

Podział na dwóch niezależnych operatorów terminali może mieć znaczenie dla armatorów, którzy negocjują stawki z terminalami. Podobnie może mieć znaczenie dla Zarządu Morskiego Portu Gdynia, bo bezpieczniej jest mieć dwóch partnerów (np. na wypadek, gdyby jeden miał jakieś problemy i przykładowo musiał wycofać się z portu).

Przewodniczący PISiL Marek Tarczyński uważa, że z eksploatacyjnego punktu widzenia oraz biorąc pod uwagę pozycję Gdańska, wskazane było połączenie dwóch terminali w jeden organizm. – Sprzyja temu ich sąsiedzka lokalizacja i przeniesienie bazy promowej do nowego obiektu przy ul. Polskiej. Gdyby nie wojna, zapewne by to tego doszło. W obecnej sytuacji trudno sobie wyobrazić kluczowy dla obsługi NATO terminal w „chińskich rękach” – uważa Tarczyński.

W konkurencji z Baltic Hub (dawniej DCT) gdyńskie terminale, nawet wspólnie zarządzane, nie miałyby szans. Gdańsk już rozpoczął kolejny etap powiększania terminala, do zdolności przeładunkowych 4 mln TEU rocznie. – Niewątpliwie, Gdańsk zyskał przewagę w czasie, bo przystąpił już do rozbudowy. Przełożenie polityczne via PFR wydatnie mu pomaga – wraca uwagę przewodniczący PISiL.

Gdynia także ma plan budowy portu zewnętrznego. – Życzę kolegom z Portu Gdynia, jak i spedytorom, sukcesu w budowie portu zewnętrznego, nie opuszczają mnie jednak wątpliwości, czy do tego w ogóle dojdzie. Trwające obecnie pogłębianie toru wodnego podniesie zdolności nawigacyjne portu i będzie można obsługiwać statki oceaniczne linii amerykańskich. W tym upatruję szansę Gdyni stania się hubem tej relacji geograficznej – ocenia Tarczyński.

Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn. 27.12.2022 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet

W związku z wojną na Ukrainie apelujemy do członków PISiL z prośbą o dokonywanie odpraw celnych tranzytowych i eksportowych obejmujących pomoc humanitarną dla Ukrainy pro bono. Niech to będzie jeden ze składników wkładu branży TSL w pomoc niesioną naszym sąsiadom. (PISiL).