Postulat deregulacyjny MF : uznawanie podpisów elektronicznych w procedurach celnych
Departament Ceł poinformował o zgłoszonym w ramach pakietu deregulacyjnego zagadnieniu, dotyczącym problemów z uznawaniem podpisów kwalifikowanych w systemach i procedurach obsługowych w obszarze celnym.
Zgodnie ze zgłoszeniem polskie organy celne nie uznają wszystkich kwalifikowanych podpisów elektronicznych na równi, co utrudnia procesy celne i może osłabiać konkurencyjność Polski w porównaniu do innych krajów UE.
Krajowa Administracja Skarbowa rozpoczęła prace nad wewnętrzną analizą zgłoszonego zagadnienia. W odniesieniu do systemów celnych z zapoczątkowanej analizy wynika, że problem nie dotyczy samej weryfikacji czy uznawania podpisów kwalifikowanych wydanych przez europejskie centra certyfikacji – lista EUTSL (https://eidas.ec.europa.eu/efda/trust-services/browse/eidas/tls) i braku zgodności z Rozporządzenie UE nr 910/2014. Odrzucenia dokumentów podpisanych kwalifikowanymi podpisami elektronicznymi mogą być spowodowane, np. wygaśnięciem ważności certyfikatu albo brakiem możliwości identyfikacji użytkownika zarejestrowanego na PUESC z tożsamością podpisującego wyodrębnioną z certyfikatu.
W celu przeprowadzenia kompleksowej analizy zagadnienia, w tym uwzględnienia opinii podmiotów gospodarczych, MF zwraca się z prośbą o przesyłanie przykładów nieuznawania podpisów kwalifikowanych, ze wskazaniem czy zgłaszany przypadek dotyczy odrzucenia komunikatu przez system informatyczny, czy też raczej chodzi o działanie organu celnego, który w konkretnej sytuacji/procedurze/rodzaju składanego dokumentu odmawia przyjęcia dokumentów podpisanych podpisem kwalifikowanym.
Szczegółowy opis takich przypadków (procedura, rodzaj dokumentu, system, rodzaj wykorzystywanego podpisu, komunikat błędu, dane osoby kontraktowej itp.) należy przesyłać do dnia 4.04.2025 r. na adres sekretariat.dc@mf.gov.pl.
Źródło: puesc.gov.pl. z dn.25.03.2025 r./HW