Orzeczenie sądu we Włoszech: Konsekwencje braku wymiany karty do tachografu dla przewoźników
Sprawa we Włoszech co prawda dotyczyła kierowcy autobusu, a zatem przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego niemniej jednak, orzeczenia i zasady wyrażone przez Sąd Najwyższy we Włoszech mają ogólną wartość i można je z powodzeniem stosować także w przypadku pojazdów ciężarowych.
Policja drogowa w Lukce nałożyła grzywnę na kierowcę prowadził on pojazd bez włożonej karty tachografu do tachografu cyfrowego, naruszając tym samym art. 179 ust. 2 włoskiego kodeksu drogowego, zgodnie z którym kto prowadzi pojazd mechaniczny niewyposażony w tachograf , w przypadkach gdy jest on wymagany, lub prowadzi pojazd mechaniczny wyposażony w tachograf, którego parametry nie odpowiadają parametrom ustalonym w rozporządzeniu lub który nie działa, lub nie włożył dowodu rejestracyjnego lub karty kierowcy, podlega karze administracyjnej w wysokości od 849 do 3396 euro.
Firma zakwestionowała karę pieniężną i odwołała się do sędziego pokoju w Lukce, twierdząc, że kierowca nie był w stanie włożyć karty i z powodu usterki technicznej musiał wypełnić zastępczą instrukcję obsługi. Jednak sędzia pokoju uznał, że decyzja o nałożeniu karu była zasadna i tym samym potwierdził decyzję sądu pierwszej instancji. W ostateczności firma zwróciła się do Sądu Kasacyjnego, który odrzucił w istocie wszystkie argumenty spółki i skazał ją na zapłatę grzywny.
Firma w apelacji powołała się na Rozporządzenie (WE) nr 561/2006, które jej zdaniem w art. 10 ust. 3 nie przewiduje automatycznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w przypadku odpowiedzialności kierowcy za niedopełnienie przez niego obowiązków wynikających z wytycznych przedsiębiorstwa w tym zakresie. Niemniej jednak Sąd Kasacyjny, który powołał się na całą serię orzeczeń Sądu Najwyższego uznał argumentację spółki za bezzasadną, a zatem za brak wymiany karty do tachografu potwierdził odpowiedzialność zarówno kierowcy, jak i przedsiębiorstwa transportowego.
Sąd we Włoszech potwierdził, że w art. 10 Rozporządzenia przewidziano, że firmy transportowe odpowiadają za naruszenia popełnione przez swoich kierowców . Ponadto art. 174 włoskiego Kodeksu Drogowego stanowi, że pracodawcy kierowców odpowiadają za własne działania wynikające z niedopełnienia ciążących na nich obowiązków, a także ponoszą solidarną odpowiedzialność za naruszenia popełnione przez swoich pracowników . A ta podwójna odpowiedzialność wynika wprost z postanowień zawartych w rozporządzeniu WE , którego art. 174 stanowi wdrożenie. W tym kontekście – dodaje włoski Sąd Najwyższy – wchodzą w grę obowiązki ciążące na firmach transportowych (orzeczenie nr 1802 z dnia 25 stycznia 2025 r.)
Źródło: uominietransporti.it z dn. 05.05.2025 r./HW