25 mar 2025

25 mar 2025

Orzeczenie sądu we Włoszech: Konsekwencje braku wymiany karty do tachografu dla przewoźników

Przez:

Sekcja: Aktualności

Sprawa we Włoszech co prawda dotyczyła kierowcy autobusu, a zatem przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego niemniej jednak,  orzeczenia i zasady wyrażone przez Sąd Najwyższy we Włoszech mają  ogólną wartość  i można je z powodzeniem stosować także w przypadku pojazdów ciężarowych.

Policja drogowa w Lukce nałożyła grzywnę na kierowcę prowadził on pojazd bez włożonej karty tachografu do tachografu cyfrowego, naruszając tym samym  art. 179 ust. 2  włoskiego kodeksu drogowego, zgodnie z którym kto prowadzi pojazd mechaniczny  niewyposażony w tachograf , w przypadkach gdy jest on wymagany, lub prowadzi pojazd mechaniczny  wyposażony w tachograf,  którego parametry nie odpowiadają  parametrom ustalonym w rozporządzeniu lub który  nie działa, lub nie włożył dowodu rejestracyjnego lub karty kierowcy, podlega karze administracyjnej w  wysokości od 849 do 3396 euro.

Firma  zakwestionowała karę pieniężną i odwołała się do sędziego pokoju w Lukce, twierdząc, że kierowca  nie był w stanie włożyć karty  i z powodu usterki technicznej musiał  wypełnić zastępczą instrukcję obsługi. Jednak sędzia pokoju uznał, że decyzja o nałożeniu karu była zasadna i tym samym potwierdził decyzję sądu pierwszej instancji. W ostateczności firma zwróciła się do  Sądu Kasacyjnego, który odrzucił w istocie wszystkie argumenty spółki i skazał ją na  zapłatę grzywny.

Firma w apelacji powołała się na Rozporządzenie (WE) nr 561/2006, które jej zdaniem w art. 10 ust. 3 nie przewiduje automatycznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w przypadku odpowiedzialności kierowcy za niedopełnienie przez niego obowiązków wynikających z wytycznych  przedsiębiorstwa w tym zakresie.  Niemniej jednak Sąd Kasacyjny, który powołał się na całą serię orzeczeń Sądu Najwyższego uznał argumentację spółki za bezzasadną, a zatem za brak wymiany karty do tachografu potwierdził odpowiedzialność zarówno kierowcy, jak i przedsiębiorstwa transportowego.

Sąd we Włoszech potwierdził, że w art. 10 Rozporządzenia przewidziano, że  firmy  transportowe  odpowiadają  za  naruszenia  popełnione przez swoich  kierowców . Ponadto art. 174 włoskiego Kodeksu Drogowego stanowi, że pracodawcy kierowców  odpowiadają za własne działania  wynikające z niedopełnienia ciążących na nich obowiązków, a także ponoszą solidarną odpowiedzialność za naruszenia popełnione przez swoich pracowników . A ta podwójna odpowiedzialność  wynika wprost z postanowień zawartych w rozporządzeniu WE , którego art. 174 stanowi wdrożenie. W tym kontekście – dodaje włoski Sąd Najwyższy –  wchodzą w grę obowiązki  ciążące na  firmach transportowych (orzeczenie nr 1802 z dnia 25 stycznia 2025 r.)

Źródło: uominietransporti.it z dn. 05.05.2025 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet