Podwyżki opłat infrastrukturalnych w Niemczech
Podwyżki opłat za infrastrukturę kolejową w Niemczech wynikają z jednej strony z rosnących wydatków na inwestycje, które są konieczne gdyż siec kolejowa w tym kraju wymaga wielu pilnych remontów, a z drugiej strony problemów finansowych budżetu federalnego. Zarządca infrastruktury DB InfraGo musi w najbliższych latach ponieść duże wydatki na remonty i modernizacje, aby utrzymać płynność ruchu kolejowej. Od grudnia 2024 cena za pociągokilometr dla standardowego składu kolejowego wyniesie 3,73 euro czyli o 52 centy więcej niż obecnie.
Rosnące koszty transportu kolejowego w Niemczech przenoszone są na klientów. Duński gigant żeglugi kontenerowej Maersk wprowadził od 1 kwietnia br. dopłaty za przewożenie kontenerów koleją miedzy portem Rotterdam a Niemcami w wysokości br. 9 euro na TEU. Niemieckie podwyżki opłat będą mieć wpływ także na operatorów logistycznych z krajów sąsiednich, w tym Polski, którzy organizują przewozy kombinowane miedzy naszym krajem, a portami nad Morzem Północnym. W przyszłym roku nastąpi dalszy wzrost kosztów na niemieckiej kolei. Federalna Agencja Sieci zatwierdziła już wzrost opłat na 2025 r. Dla pociągów towarowych podwyżka wyniesie ponad 16%, co krytykują zarówno przedstawiciele przewoźników jak i samej DB InfraGo. Szef niemieckiego zarządcy infrastruktury Philip Nagl wezwał rząd Niemiec do wprowadzenia wspólnie z kolejarzami rozwiązań ograniczających nieproporcjonalny wzrost kosztów w kolejach towarowych. Niemiecka branża logistyczna obawia się, że rosnące koszty uniemożliwią realizację celu zwiększenia udziału kolei w przewozach towarowych z obecny 20 do 25% w 2030 r.
Źródło: intermodalnews.pl z dn. 08.04.2024 r./HW