12 kwi 2024

12 kwi 2024

Prawo UE: Parlament Europejski przyjmuje bardziej rygorystyczne cele w zakresie emisji CO2 dla ciężarówek i autobusów

Przez:

Sekcja: Aktualności

W środę  10 kwietnia 2024 roku Parlament Europejski przyjął nowe uzgodnione  z Radą środki, mające na celu wzmocnienie celów w zakresie redukcji emisji CO2 w przypadku nowych pojazdów ciężkich (HDV). Rozporządzenie dotyczące emisji z nowych ciężarówek, autobusów i przyczep zostało przyjęte przez eurodeputowanych 341 głosami za, przy 268 głosach przeciw i 14 wstrzymujących się.

Emisje CO2 z dużych samochodów ciężarowych (w tym pojazdów zawodowych, takich jak śmieciarki, wywrotki czy betoniarki) i autobusów będą musiały zostać zmniejszone o :

  • 45% w latach 2030–2034,
  • 65% w latach 2035–2039 i
  • 90% od 2040 r.

Do 2030 r. nowe autobusy miejskie będą musiały zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych o 90%, a do 2035 r. staną się pojazdami o zerowej emisji. Cele redukcji emisji określono także dla przyczep (7,5%) i naczep (10%), począwszy od 2030 r.

Prawo nakłada na Komisję obowiązek przeprowadzenia szczegółowego przeglądu skuteczności i wpływu nowych przepisów do 2027 r. W ramach tego przeglądu należy między innymi ocenić, czy przepisy będą stosowane do małych samochodów ciężarowych, rolę metodologii rejestracji pojazdów ciężarowych i  jazdy na paliwach neutralnych pod względem emisji CO2 oraz roli, jaką współczynnik korygujący pod względem emisji dwutlenku węgla może odegrać w przejściu na bezemisyjne pojazdy ciężarowe.

Rada musi jeszcze formalnie zatwierdzić przepisy zanim wejdą one w życie. ( Źródło: europa.eu z dn. 10.04.2024 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet