Organizacje transportowe w Europie za stopniowym ograniczeniem emisji CO2 dla ciężarówek
Rozporządzenie, którego celem jest zmniejszenie średniej emisji nowych samochodów ciężarowych o 45% w 2030 r., 65% w 2035 r. i 90% w 2040 r. w porównaniu do ustalonych norm, zostało zatwierdzone przez Coreper (organ Rady Europejskiej zrzeszający ambasadorów krajów członkowskich w UE). Organ ten potwierdził także porozumienie polityczne podpisane w styczniu z Parlamentem. W praktyce potwierdziło się, że cele będą dotyczyć pojazdów ciężkich powyżej 7,5 tony oraz autobusów.
Podczas posiedzenia Coreper Włochy , podobnie jak Polska, Słowacja i Czechy, pozostały niezmienne przy swoim stanowisku wstrzymującym się od głosu, natomiast Szwecja wyraziła zastrzeżenie weryfikacji. Niemcy, których stanowisko do końca było niepewne, skłaniały się ku „tak”, ale wystąpiły z wnioskiem o umieszczenie w rozporządzeniu klauzuli wyjątkowej, czyli o umożliwieniu dalszej rejestracji pojazdów napędzanych paliwami syntetycznymi (i paliwem) jeżeli zostanie wykazane, że są one neutralne dla klimatu pod względem emisji CO2.
Porozumienie w sprawie rozporządzenia na temat dekarbonizacji sektora transportowego musi zostać zatwierdzone przez przedstawicieli państw członkowskich w Radzie (Coreper) oraz Komisji Środowiska w Parlamencie Europejskim. ( Źródło: uominietransporti.it z dn. 12.02.2024 r./ HW)