Kolejne alianse żeglugowe
Hapag-Lloyd i pięć azjatyckich linii kontenerowych – Hanjin, K-Line, Mitsui OSK Lines, NYK i Yang Ming planują powołanie nowego aliansu operującego w relacji Wschód – Zachód, a mianowicie: Azja – Europa/Morze Śródziemne, Azja – Północna Ameryka Zachodnie Wybrzeże, Azja – Północna Ameryka Wschodnie Wybrzeże, Transatlantyk i Azja – Środkowy Wschód/Zatoka Perska/Morze Czerwone. Planowany termin – kwiecień 2017 r. po uzyskaniu zgody stosownych regulatorów. Nowy alians reprezentuje ok 3,5 mln TEU i 18%-owy udział w globalnej flocie kontenerowej z ilością 620 statków.
Pojawiły się również spekulacje na temat zmian w aliansach po przejęcie NOL/APL przez CMA CGM oraz po połączeniu dwóch chińskich armatorów COSCO i CSCL. Kwietniowa zapowiedź o aliansie „Ocean Alliance” czterech armatorów reprezentujących trzy różne alianse tj. CMA-CGM, COSCO Container Lines, Evergreen Line i OOCL wywołała wśród analityków spekulacje, czy część linii wyłączonych z tej umowy także będzie rozważała połączenie sił. (źr. CLECAT Newsletter 2016/19 – DA)