Zmiany w przepisach dotyczących pilotowania pojazdów nienormatywnych
17 lutego 2024 r. wchodzi w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz.U. z 16 listopada 2023 r. poz. 2487) Przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie ma być pilotowany pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
- długość – 23,00 m,
- szerokość – 3,20 m,
- wysokość – 4,50 m,
- rzeczywista masa całkowita – 60 t.
Przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego, ma być pilotowany pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:
- długość – 30,00 m,
- szerokość – 3,60 m,
- wysokość – 4,70 m,
- rzeczywista masa całkowita – 80 t.
Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie mają być pilotowane przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się na początku i końcu kolumny. Ustalono następujące oznakowanie pojazdu wykonującego pilotowanie:
- napis „PILOT” umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; dopuszcza się wykonanie napisu na przedniej masce pojazdu – w formie lustrzanego odbicia;
- pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; pasów barwy białej i czerwonej na przedniej masce pojazdu nie stosuje się, jeżeli wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu „PILOT”.
Podczas pilotowania pilot:
- zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt, o których mowa w ustawie – Prawo o ruchu drogowym;
- sprawuje bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju;
- kieruje ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym;
- podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna e – wydanie z dn. 15.02.2024 r./ HW