16 lut 2024

16 lut 2024

Zmiany w przepisach dotyczących pilotowania pojazdów nienormatywnych

Przez:

Sekcja: Aktualności

17 lutego 2024 r.  wchodzi w życie rozporządzenie ministra infrastruktury z 8 listopada 2023 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz.U. z 16 listopada 2023 r. poz. 2487) Przez jeden pojazd wykonujący pilotowanie ma być pilotowany pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 23,00 m,
  • szerokość – 3,20 m,
  • wysokość – 4,50 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 60 t.

Przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się z przodu i z tyłu pojazdu nienormatywnego, ma być pilotowany pojazd nienormatywny, który przekracza co najmniej jedną z następujących wielkości:

  • długość – 30,00 m,
  • szerokość – 3,60 m,
  • wysokość – 4,70 m,
  • rzeczywista masa całkowita – 80 t.

Pojazdy nienormatywne poruszające się w kolumnie mają być pilotowane przez dwa pojazdy wykonujące pilotowanie, poruszające się na początku i końcu kolumny. Ustalono następujące oznakowanie pojazdu wykonującego pilotowanie:

  • napis „PILOT” umieszczony na przedniej masce pojazdu, na przednich bocznych drzwiach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; dopuszcza się wykonanie napisu na przedniej masce pojazdu – w formie lustrzanego odbicia;
  • pasy barwy białej i czerwonej umieszczone na przedniej masce pojazdu, na bokach pojazdu oraz na klapie tylnej lub drzwiach tylnych pojazdu; pasów barwy białej i czerwonej na przedniej masce pojazdu nie stosuje się, jeżeli wymiary maski nie pozwalają na jednoczesne umieszczenie pasów i napisu „PILOT”.

Podczas pilotowania pilot:

  • zapewnia właściwą organizację przejazdu pojazdów nienormatywnych zgodnie z warunkami zawartymi w zezwoleniu na ten przejazd albo warunkami określonymi przez zarządcę drogi dla przejazdu pojazdu nienormatywnego przez most lub wiadukt, o których mowa w ustawie – Prawo o ruchu drogowym;
  • sprawuje bezpośredni nadzór nad przejazdem pojazdów nienormatywnych w czasie przejazdu i postoju;
  • kieruje ruchem drogowym w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ruchu drogowym;
  • podejmuje decyzję o wstrzymaniu pilotowania w razie powstania istotnego utrudnienia w ruchu drogowym lub zagrożenia jego bezpieczeństwa.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna e – wydanie z dn. 15.02.2024 r./ HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet