Transport morski: Strajk dokerów w USA przełożony do stycznia
Związek dokerów The International Longshoremen’s Association wynegocjował w piątek wstępne porozumienie z zarządcami portów USMX. Zamiast żądanej podwyżki o 77 proc. w 6-letnim kontrakcie, otrzymają 61,5 proc. W rezultacie operacje w dokach zostały wznowione, a strajk zawieszono. Trzydniowy strajk zmniejszył przepustowość szlaku Azja – wschodnie wybrzeże o 10-20 proc. Strajk wpłynął na segment żeglugi kontenerowej, na porty reprezentujące około 20 proc. importu i eksportu towarów w ujęciu wartościowym (odpowiednio około 2,1 proc. i 1,4 proc. PKB). Zatrzymanie pracy portów wschodniego wybrzeża i Zatoki Meksykańskiej nie miało wpływu na ceny giełdowe transportu kontenerów, niemniej wcześniej niektórzy armatorzy zapowiedzieli, że rozpoczęcie protestów spowoduje wprowadzenie nowych dopłat. Wcześniej administracja prezydenta Joe Bidena, a także Federal Maritime Commission (FMC) zaapelowali, aby armatorzy nie wykorzystali strajku do podnoszenia cen usług i opłat portowych. Członek zarządu Allianz Trade ds. oceny ryzyka Sławomir Bąk podkreśla, że, kilkudniowa blokada amerykańskich portów nie zagrozi wzrostowi polskiego eksportu do USA.
Źródło: Rzeczpospolita e -wydanie z dn. 07.10.2024 r./HW