Instrukcja dotycząca realizacji usługi Tranzyt towarów z wykorzystaniem systemu NCTS2 PLUS (faza 5)
KAS poinformowała, że w zakładce Usługi sieciowe/System NCTS2 została opublikowana finalna wersja Instrukcji dla użytkowników zewnętrznych dotycząca realizacji usługi Tranzyt towarów z wykorzystaniem systemu NCTS2 PLUS (faza 5 Systemu Kontroli Tranzytu – Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy).
Instrukcja będzie obowiązywała od momentu wdrożenia systemu NCTS2 PLUS w Polsce – planowany termin 31.10.2024 r.
Należy pamiętać, że wraz z wdrożeniem systemu NCTS2 PLUS:
- ustanie możliwość przyjmowania zgłoszenia tranzytowego z wykorzystaniem kolejowego listu przewozowego CIM lub SMGS/CIM, a w zamian będą mogły być przyjmowane zgłoszenia tranzytowe wyłącznie w formie komunikatu do systemu NCTS2 PLUS,
- ewentualne odniesienia w pozwoleniach tranzytowych (upoważniony nadawca, upoważniony odbiorca, stosowanie specjalnych zamknięć) do obecnie funkcjonującej Instrukcji dotyczącej realizacji usługi e-Tranzyt (operacje tranzytu unijnego/wspólnego i operacje TIR) przestaną być ważne i z dniem 31.10.2024 r. pozwolenia powinny odnosić się wyłącznie do nazwy i zapisów Instrukcji dotyczącej realizacji usługi Tranzyt towarów w systemie NCTS2 PLUS (faza 5 Systemu Kontroli Tranzytu – Nowy Skomputeryzowany System Tranzytowy),
- obowiązywać zacznie nowy wzór Tranzytowego Dokumentu Towarzyszącego – TAD, który drukowany będzie zawsze wraz z Tranzytowym Wykazem Pozycji. Wzory zostały dostosowane do zmienionych załączników B-02 i B-03 do rozporządzenia delegowanego (nowe oznaczenie numeracji pól, nowe pola).
W części wstępnej Instrukcji wyszczególnione zostały zmiany wprowadzone w systemie w stosunku do poprzedniej jego wersji (obecnej fazy 4 NCTS).
Zapisy nowej Instrukcji zostały zaktualizowane w stosunku do wstępnej wersji przekazanej w lipcu 2023 r. W szczególności zmiany te dotyczą:
- zasad dot. przekazywania informacji o przeładunkach do urzędu zdarzenia (nowy komunikat krajowy IE280),
- zasad dot. procedury ciągłości działania BCP (dawniej procedura awaryjna) – nowy wzór stempla, odstąpienie od możliwości stosowania SAD w awarii (wyłącznie karty Tranzytowego Dokumentu Towarzyszącego – TAD).
Wyjaśniono jednocześnie, że w związku z przesunięciem terminu wdrożenia AIS/IMPORT PLUS, zapisy w niniejszej Instrukcji odnoszące się do powiązań z tym systemem, nie będą do tego czasu obowiązywać. (Źr.www.puesc.gov.pl-K.O.)