4 cze 2020
Stan prac nad Pakietem Mobilności 1 – poprawki PE
1 czerwca 2020 roku w Komisji Transportu PE (TRAN) odbyło się drugie czytanie poprawek do Pakietu Mobilności 1.
Najistotniejsze wniesione poprawki dotyczą:
Delegowania pracowników w sektorze transportu drogowego:
- Zwiększona liczba operacji wymiany handlowej dozwolona oprócz podróży dwustronnej bez uruchamiania zasad delegowania (do 3 w sumie, zamiast 1 w każdym kierunku lub do 2 w przypadku powrotu).
- Usunięcie odniesień do włączenia odcinków dróg w transporcie kombinowanym, aby umożliwić rozwiązanie tego problemu w samej dyrektywie w sprawie transportu kombinowanego.
Zasad dotyczących czasu jazdy i odpoczynku:
- Możliwość spędzenia regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku dłuższego niż 45 godzin w ramach rekompensaty za poprzedni skrócony tygodniowy okres odpoczynku) w pojeździe, pod warunkiem, że jest on zaparkowany na certyfikowanym bezpiecznym parkingu.
- Możliwość spędzenia przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku (lub dowolnego tygodniowego okresu odpoczynku dłuższego niż 45 godzin w ramach rekompensaty za poprzedni skrócony tygodniowy okres odpoczynku) co 4 tygodnie w dowolnym wybranym przez niego miejscu.
- Powrót do obecnie obowiązujących przepisów rozporządzenia (WE) nr 561/2006 w sprawie organizacji okresów odpoczynku z okresem odniesienia 2 tygodnie.
Dostępu do międzynarodowego rynku przewozów drogowych:
- Usunięcie 8-tygodniowego obowiązkowego powrotu pojazdu do kraju miejsca rejestracji.
- Usunięcie odniesień do włączenia odcinków dróg w transporcie kombinowanym, aby umożliwić rozwiązanie tego problemu w samej dyrektywie w sprawie transportu kombinowanego.
- Usunięcie 4-dniowego „okresu na odstąpienie” w przypadku kabotażu (chociaż kilka poprawek sugeruje różne opcje, takie jak 48-godzinny „okres na odstąpienie” lub 1 limit pracy kabotażu, jako kompromis).
Ponadto we wszystkich trzech obszarach wprowadzono następujące zmiany:
- Zawieszenie niektórych przepisów nowych zasad w wyjątkowych okolicznościach, w wyniku działania siły wyższej (np. Kryzys zdrowia publicznego, stan wyjątkowy w środowisku lub stan wyjątkowy o charakterze społeczno-politycznym i wojskowym), na czas trwania stanu wyjątkowego i powrotu do zdrowia.
- zobowiązanie Komisji do przedstawienia oceny wpływu, nie później niż 4 miesiące po opublikowaniu nowego ustawodawstwa w Dzienniku Urzędowym UE, dotyczącego wpływu nowych przepisów na rzeczywistą sytuację gospodarczą na rynku przewozów drogowych w UE oraz zdrowie i bezpieczeństwo kierowców.
- 18-miesięczny okres przejściowy od wejścia w życie nowego ustawodawstwa po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE.
Głosowanie nad przyjęciem poprawek odbędzie się w komisji TRAN w dniu 8 czerwca.
Powyższe poprawki są zgodne z oczekiwaniami członków CLECAT i z pewnością poprawiłyby prawodawstwo ale szanse na ich przyjęcie są niewielkie.
Po głosowaniu CLECAT zapowiedział wydanie komunikatu prasowego. (źr. CLECAT 2020/138/ES/WM)