Skutki CBER dla branży TSL
PISiL przeprowadziła ankietę wśród członków w sprawie funkcjonowania od 2009 roku rozporządzenia Komisji Europejskiej w sprawie wyłączenia armatorów z ogólnych zasad dotyczących konkurencji obowiązujących na terenie Unii Europejskiej – Consortia Block Exemption Regulation tzw. CBER. Rozporządzenie to dało armatorom swobodę dokonywania aliansów, fuzji i przejęć zarówno pionowych jak i poziomych bez ograniczeń wynikających z reguł dotyczących ochrony konkurencji UE.
Jak wynika z ankiety ok. 75% ankietowanych firm uważa, że ich konkurencyjność spadła a 81 % uważa, że w wyniku funkcjonowania CBER straciła klientów na rzecz armatorów .
Mając to na uwadze PISiL podjęła działania w na rzecz nieprzedłużenia przez KE obowiązywania CBER po 25.04.2024.
Więcej informacji na portalach intermodalnews.com (13.02.23,25.03.23,12.06.23,30.06.23), logistyczny.com 09.06.23 oraz w Namiarach nr 12/23. ( Przygotował: CC)