Port Gdynia – rosną możliwości transportu towarów koleją
PKP Polskie Linie Kolejowe mają za sobą następne etapy dużej operacji infrastrukturalnej w Porcie Gdynia. W ramach inwestycji wartej łącznie ponad 1,6 miliarda złotych zmodernizowanych zostanie łącznie 115 km torów, wybudowane będą 332 rozjazdy. Gotowy jest już jeden wiadukt kolejowy, drugi jest budowany, zaś trzeci – drogowy, w ciągu ulicy Puckiej, rozpięty nad dziesięcioma torami – ma być oddany do końca roku. Olbrzymia inwestycja ma pomóc w funkcjonowaniu m.in. transportu intermodalnego i znacznie przyspieszyć i ułatwić obsługę pociągów towarowych w porcie.
– To inwestycja bardzo potrzebna. Kilkakrotnie zwiększy się przepustowość przyjazdu i wyjazdu towarów – mówi dyrektor Regionu Północnego PKP PLK Andrzej Osipów. – Wjeżdżały będą tu ciężkie pociągi o długości 750 metrów. Działa też już Lokalne Centrum Sterowania Ruchem. Pociągi będą poruszały się po torach głównych z prędkością 60 km/h, a w torach bocznych 40 km/h – wymienia.
W ramach inwestycji powstała też m.in. nowa publiczna ładownia oraz 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji sanitarnej i deszczowej, których zadaniem jest odpowiednie odwodnienie terenu. Wyremontowany został także most na rzece Chylonce.
Zakończenie prac na terenie Portu Gdynia i usprawnienie możliwości manewrowania pociągami na bezpośrednim zapleczu portu nie rozwiąże jednak wszystkich kolejowych problemów. Operatorzy narzekają przede wszystkim na to, że pociągi towarowe mają ograniczone możliwości dojechania do portów. Interesariusze portów od lat podkreślali konieczność modernizacji linii 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni, którą zbudowano jeszcze za czasów II Rzeczpospolitej. Wielu z nich wymieniało tę linię jako absolutnie niezbędny element do rozwoju przeładunków intermodalnych w Polsce. Andrzej Osipów, dyrektor Regionu Północnego PKP PLK potwierdza, że prace nad tą linią rozpoczną się jeszcze w tym roku. Będzie to linia dwutorowa, zelektryfikowana, pociągi pasażerskie będą jeździły 160 i 140 km/h, a towarowe 120 i 100 km/h. Więcej informacji na ten temat na stronie Port Gdynia – rosną możliwości transportu towarów koleją – GospodarkaMorska.pl (Źr.www.gospodarkamorska.pl-K.O.)