Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej gotowy w 2032 roku. Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło harmonogram prac
W odpowiedzi na zapytanie posła Jarosława Wałęsy z dnia 12 listopada br., Ministerstwo Infrastruktury przekazało, jak ma wyglądać przebieg prac nad Drogą Czerwoną, która zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. 21 listopada ukazał się dokument, w którym pojawiło się wiele informacji na ten temat.
Przypomnijmy, że w lipcu tego roku wiele zamieszania wywołała podana w mediach informacja, że budowa ma ruszyć w 2029 roku. Podczas zebrania Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w tym samym miesiącu, zarówno przedstawiciele Portu Gdynia jak i Ministerstwa Infrastruktury wskazali, że najbardziej oczekiwanym rokiem na rozpoczęcie prac miałby być 2026 rok, biorąc także pod uwagę przeprowadzenie przetargu. Długość trasy ma wynosić 6,2 km, a koszt całej inwestycji wyniesie ok 2 mld zł.
Odpowiadając na zapytanie posła Jarosława Wałęsy, sekretarz stanu Stanisław Bukowiec podkreślił, że resort infrastruktury dostrzega niezwykle istotne znaczenie Drogi Czerwonej w systemie transportowym kraju, jako poprawiającego dostępność od strony lądu do Portu Gdynia, co pozwoli na zwiększenie jego możliwości przeładunkowych i rozwojowych. Docelowo Droga Czerwona zostanie włączona do sieci dróg krajowych. Przypomniał też, że proces przygotowawczy dla budowy rozpoczął się październiku 2022 roku, gdy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Mosty Katowice Sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla tej inwestycji.
Sekretarz stanu wskazał, że prace przygotowawcze zostały zaplanowane na lata 2022-2025 i dotyczą docelowej drogi krajowej klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) w podziale na trzy odcinki:
– odcinek I: Gdynia Chylonia – Trasa Kwiatkowskiego;
– odcinek II: Trasa Kwiatkowskiego – węzeł Ofiar Grudnia 70;
– odcinek III: Węzeł Ofiar Grudnia 70 – Terminal Promowy.
W dalszej części odpowiedzi zostały podane konkretne daty związane z rozwojem inwestycji. Dla pierwszego odcinka wykonawca aktualnie ma opracowywać koncepcję programową wraz z dokumentacją umożliwiającą złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Zakończenie prac nad koncepcją programową jest planowane na IV kwartał 2025 roku. Następnie jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.
Złożenie wniosku o wydanie DŚU jest z kolei zaplanowane na I kwartał 2026 roku, a uzyskanie DŚU na I kwartał 2027 roku. Z kolei ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy w systemie P&B ma nastąpić w II kwartale 2027 roku. Co należy przypomnieć, w trakcie zebrania komisji podawano, że przetarg miał rozpocząć się jeszcze w 2026 roku. Z kolei najbardziej interesujący wiele osób etap, czyli rozpoczęcie robót budowlanych ma nastąpić w II kwartale 2029 roku, a ich zakończenie w II kwartale 2032 roku.
Podany harmonogram wskazuje, że cała inwestycja nie zakończy się do 2032 roku. Jak przekazał Stanisław Bukowiec, dla kolejnych odcinków Drogi Czerwonej jest opracowywane studium komunikacyjne, które ma na celu ustalenie zakresu rzeczowego i finansowego dla inwestycji. Więcej informacji na ten temat na stronie:
Pierwszy odcinek Drogi Czerwonej gotowy w 2032 roku. Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło harmonogram( Źr.www.gospodarkamorska.pl-K.O.)