16 maj 2022

16 maj 2022

Pakiet Mobilności:  obowiązek powrotu ciężarówek do ruszenia tylko, jeśli TSUE tak stwierdzi

Przez:

Sekcja: Aktualności

Tylko TSUE może znieść przymus powrotu co 8 tygodni ciężarówek na bazę. Wyrok ma zapaść do końca tego roku. Komisja planuje również opublikować wytyczne do tych przepisów, ale dopiero za ok. 2 miesiące, chociaż że weszły one już w życie.

Prof. Dr. Friedemann Kainer oraz Johannes Persch, LL.M. (Chicago) Universität Mannheim I ocenili, że przepisy Pakietu Mobilności są niekonstytucyjne oraz są krokiem wstecz w porównaniu z poprzednim stanem liberalizacji pomimo ogólnego wyjątku w art. 58 ust. 1 TFUE w zakresie swobody świadczenia usług. Wprowadzony w Pakiecie Mobilności obowiązek powrotu pojazdów międzynarodowego transportu towarowego do kraju siedziby firmy co osiem tygodni oraz dalsze ograniczenia dotyczące kabotażu (wprowadzenie okresu „cool-off”, zatwierdzenie ograniczeń dotyczących kabotażu w transporcie kombinowanym) sprzeciwiają się swobodzie świadczenia usług, a także nieproporcjonalnie ingerują w podstawowe prawa Unii. Dlatego powinny zostać uznane przez ETS za nieważne.

Na wniosek ministra infrastruktury rząd RP zdecydował o zaskarżeniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) trzech aktów prawnych, wchodzących w skład części rynkowo-socjalnej Pakietu Mobilności I. Skargi złożyły także Litwa, Węgry, Rumunia, Bułgaria, Malta, Cypr i Belgia. ( Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie/HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet