Nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców uchwalona przez Sejm
W środę 25 września 2024 r. podczas posiedzenia Sejmu, posłowie Polski 2050-TD zgłosili poprawę do projektu nowelizacji ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Jej celem – jak uzasadniono – jest zwiększenie kary za nieuruchomienie urządzenia monitorującego przejazd pojazdu przez Polskę z 1 tys. do 2 tys. zł. Zaznaczono, że chodzi o kierowców spoza terytorium Unii Europejskiej.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym wraz z poprawką zwiększającą kary dla kierowcy za nieuruchomienie urządzenia monitorującego przejazd pojazdu przez Polskę.
Nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw ma wprowadzić zmiany związane z implementacją do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z normami któregokolwiek państwa członkowskiego.
Nowela ma zapewnić stosowanie „spójnej krajowej strategii egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych”, czyli zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.
Celem zmian przewidzianych zmian w ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw jest umożliwienie efektywnego wykorzystania danych gromadzonych w systemie SENT w kontroli przewozów wykonywanych przez przewoźników zagranicznych. Rosnąca w ostatnim czasie nieuczciwa konkurencja ze strony przewoźników z państw położonych za wschodnią granicą Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio przekłada się na osłabienie polskiego transportu drogowego. Obecnie branża transportu drogowego boryka się z problemami związanymi z jej funkcjonowaniem na niespotykaną dotychczas skalę – wyjaśniono w uzasadnieniu.
Przepisy projektowanej ustawy zobowiązują również Główny Inspektorat Transportu Drogowego do corocznego przekazywania Komisji Europejskiej danych dotyczących kontroli przewozów kabotażowych w poprzednim roku kalendarzowym. Ustawa ma wejść w życie 1 listopada br.
Źródło: Prawo.pl dla LEX z dn. 25.09.2024 r./HW