Czy rzeczywiście powiedzie się zażegnanie nadpodaży kontenerowców?
Wydaje się, że linie żeglugowe zmierzają ku rozwiązaniu kryzysu nadpodaży tonażu. Wg. Alphaliner mimo rosnącej liczby statków ULCV zasilających światową flotę kontenerowców, relacja zamówień do floty w eksploatacji ukształtowała się na dzień 1 maja br. na poziomie 14,1%, co oznacza, że wszystkie nowe statki z dostawą do końca 2019 r. dodadzą tylko 14,1% do globalnej zdolności przewozowej (poprzednia tak niska relacja odnotowana została w 1999 r. na poziomie 14,6%). Od początku ubiegłego roku zamówiono łącznie 106 statków o pojemności 341 tys. TEU, a w tym samym czasie armatorzy odebrali 189 statków o pojemności 1.28 mln TEU. Ostatnie zamówienie na statki klasy ULCV zostało złożone w ostatnim kwartale 2015 r., w I kwartale 2016 r. natomiast zamówiono po raz ostatni statek powyżej 13,000 TEU. Większość zamówień została złożona na statki rzędu 2,000 TEU i 2,000 – 5,100 TEU. Nie mniej jednak cały czas pozostaje znaczna liczba jednostek ULCV, które zasilą światową flotę, w tym statek OOCL Hong Kong – 21,413 TEU z tytułem największego statku kontenerowego, który został dostarczony w zeszłym tygodniu. ULCV są eksploatowane przez Maersk, MSC, OOCL, MOL, UASC i China Cosco Shipping, do których w przyszłym roku dołączą Evergreen i CMA CGM. (źr. www.theloadstar.co.uk – DA)