Czy nowa siatka aliansów wpłynie na poprawę sytuacji na rynku kontenerowców?
W wyniku przetasowań w kwietniu br. cztery największe alianse kontenerowe – 2M, Ocean Three, CKYHE i G6 zmieniły się w trzy sojusze: 3M, Ocean Alliane i The Alliance. W opinii ekspertów z agencji McKinsey & Co Shanghai jednak większy wpływ na rynek będzie miała konsolidacja rynku, czyli wchłanianie mniejszych armatorów przez większych. Udział procentowy w rynku pierwszej trójki wśród armatorów zdążył się już powiększyć o 3%. Na koniec sierpnia w eksploatacji było 6080 kontenerowców liniowych, o zdolności przewozowej 20,75 mln TEU. Na czele pozostaje Maersk Line z flotą 617 kontenerowców (15.3% udziału ), za nim znajduje się MSC z 487 statkami (13,4% ) oraz CMA CGMA z 484 jednostkami (10,8%.). Łącznie pierwsza dziesiątka największych przewoźników posiada 67,8% udziału w rynku. (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)