WB-zmiany przepisów dotyczących transportu
Zmiany wprowadzane od stycznia 2023 roku wynikają z umowy o handlu i współpracy (TCA) podpisanej między Unią Europejską a Wielką Brytanią. Unijni przewoźnicy stracą część uprawnień, które przysługiwały im dotąd w Wielkiej Brytanii.
Brytyjski Departament Transportu opublikował pismo, w których przypomina o zmianach, jakie czekają unijnych przewoźników. Dotyczą one trzech kluczowych kwestii:
– transportu kabotażowego. Polskie ciężarówki nie będą mogły wykonywać kabotażu, jeśli przewoźnik wjeżdża do tego kraju bez towaru, „na pusto”, np. po rozładunku w Irlandii. Od stycznia 2023 roku kierowcy polskich firm transportowych będą mogli zrealizować transport kabotażowy dopiero po rozładunku w Wielkiej Brytanii. Do tego obowiązuje limit, czyli maksymalnie dwie krajowe trasy w ciągu 7 dni.
– zakazu niektórych operacji multimodalnych, głównie przewozów, gdzie towary są przewożone w tej samej jednostce ładunkowej lub pojeździe z wykorzystaniem kilku rodzajów transportu.MOCJA
-tzw. ruchu trójstronnego. Wielka Brytania znosi prawo firm z siedzibą w państwach członkowskich Unii Europejskiej do odbioru towarów w Wielkiej Brytanii, a następnie przewóz ich do kraju spoza UE, np. Szwajcarii czy Turcji. Konieczne będzie posiadanie zezwolenia, wydanego przez Europejską Konferencję Ministrów Transportu (ECMT).Więcej informacji na ten temat na stronie: Wielka Brytania wprowadza nowe przepisy. Zmiany dotkną polskie firmy transportowe – TSL biznes (tsl-biznes.pl)(Źr.tsl-biznes-pl-K.O.)