10 gru 2024

10 gru 2024

Zmiany dotyczące wymiany kart do tachografu od 2025 roku

Przez:

Sekcja: Aktualności

Przepisy dotyczące okresu kontroli drogowej do 31 grudnia

Rozporządzenia UE nr 165/2014 wymienia rodzaj zapisów, jakie musi posiadać kierowca w zależności od tego, czy prowadzi pojazd wyposażony w tachograf analogowy czy cyfrowy.

W przypadku tachografu analogowego kierowca jest obowiązany przedstawić, na żądanie organów kontrolnych, karty rejestracyjne z dnia bieżącego oraz te, z których sam kierowca korzystał w ciągu poprzednich 28 dni: karta kierowcy, wszystkie zapisy ręczne i wydruki wykonane w dniu bieżącym oraz w ciągu ostatnich dwudziestu ośmiu dni.

W przypadku tachografu cyfrowego kierowca musi zawsze na żądanie okazać swoją kartę kierowcy,  wszelkie ręczne zapisy i wydruki wykonane w bieżącym dniu i w ciągu ostatnich dwudziestu ośmiu dni, wykresówki w tym samym okresie co powyżej, jeżeli w tym okresie prowadził pojazd wyposażony w tachograf analogowy .

Organ uprawniony do kontroli może zweryfikować przestrzeganie przepisów – wśród których wyróżnia się Rozporządzenie (WE) nr. 561/2006 – badanie poprzez wykresówki wyświetlanych, drukowanych lub pobranych danych, które zostały zarejestrowane przez tachograf lub za pośrednictwem karty kierowcy , a w przypadku ich braku poprzez sprawdzenie innego dokumentu dowodowego, który pozwala uzasadnić niespełnienie wymogów jeden z przewidzianych przepisów (art. 29 ust. 2 i art. 37 ust. 2, rozp. 165/14).

Reasumując, do 31 grudnia 2024 r. kierowca w momencie kontroli musi być w stanie odtworzyć czynność wykonaną w dniu kontroli oraz dwadzieścia osiem (1+28=29) poprzednich dni kalendarzowych .

Co się zmieni od 1 stycznia 2025 r

Reasumując, okres kontrolny ulega zmianie i zostaje wydłużony – Rozporządzenie UE 1054/2020 (Pakiet Mobilności) – z 28 do 56 dni .

Dlatego też obowiązują wskazania podane powyżej, ale wydłużone do dwukrotności okresu. Każdy, kto prowadzi pojazd wyposażony np. w tachograf analogowy, będzie musiał przedstawić wykresówki za dzień bieżący i wykresówki, z których korzystał sam kierowca, natomiast za poprzednie 56 dni kartę kierowcy oraz ewentualny zapis ręczny i wydruk sporządzony na tachografie. Tak samo z tachografem cyfrowym: karta kierowcy, każdy zapis ręczny i wydruk za dzień bieżący i za poprzednie 56 dni oraz dowody rejestracyjne, jeśli w tym okresie prowadził pojazd z tachografem analogowym. Weryfikacja urzędnika uprawnionego do kontroli przebiega w ten sam sposób, co poprzednio, z tym że jest oczywiście wydłużona do okresu 56 dni.

Reasumując,  kierowca w momencie kontroli musi być w stanie odtworzyć czynność wykonywaną w dniu kontroli oraz pięćdziesiąt sześć (1+56=57) poprzednich dni kalendarzowych .

Przyjrzyjmy się teraz pytaniom interpretacyjnym , które pojawiły się w związku z nową zasadą.

 

Czy Komisja Europejska nałożyła obowiązki związane z wymianą papieru?

Absolutnie nie i nie ma co do tego wątpliwości. Przepisy UE nie nakładają obowiązku wymiany karty do tachografu , która jest ważna przez 5 lat od wydania .

Czy to prawda, że ​​karty do tachografów wydane przed lipcem 2023 r. mogą pomieścić jedynie do 28 dni aktywności?

Jak informuje nam DG Move UE, kierowcy posiadający kartę do tachografu wydaną przed lipcem 2023 roku, która raportuje poprzednie 28 dni, będą mogli uzyskać wydruki czasów jazdy za dni 29-56 poprzedzające te zapisane na karcie. Jednak zdaniem serwisu doradczo-analizującego i kontrolnego dotyczącego prowadzenia pojazdów Tach Consulting wystarczy pobrać kartę do tachografu, aby zobaczyć, że są tam czynności od co najmniej 5/6 miesięcy, niezależnie od tego, czy są to karty sprzed lipca 2023 r., czy nowe. Aby odtworzyć 56+1 dni działalności po pobraniu mapy oprogramowanie dostarczane organom kontrolnym jest w stanie doskonale wyświetlić 57 dni.

Źródło: uominietransporti.it z dn. 06.12.2024 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet