Wyjaśnienia Komisji Europejskiej na temat zmian w prawodawstwie wspólnotowym dotyczącym tachografów i kart do tachografów
Komisja Europejska udzieliła wskazówek dotyczących zmian w prawodawstwie wspólnotowym dotyczącym tachografów i kart do tachografów, odpowiadając na pewne wątpliwości dotyczące stosowania. Należy przy tym zauważyć, że jest to jedynie interpretacja, która nie tworzy prawa – jak wiadomo, tylko Trybunał Sprawiedliwości może interpretować prawo wspólnotowe – natomiast dostarcza użytecznych informacji na temat tego, jak odczytywać tekst prawny. Nowe przepisy zostały wprowadzone rozporządzeniem UE 2020/1054, które zmieniło poprzednie rozporządzenie 165/2014. W wyniku zmiany możliwe są różne kombinacje wersji tachografu i wersji karty do tachografu. W szczególności w okresie przejściowym od sierpnia 2023 r. do sierpnia 2028 r. każda kombinacja powoduje wprowadzenie zestawu ograniczeń, ograniczeń i pytań, a także nowych obowiązków dla przewoźników, pojazdów i kierowców. Podczas kontroli drogowych – stwierdza Komisja – należy zatem brać pod uwagę wszelkie ograniczenia technologiczne wykraczające poza obowiązki i odpowiedzialność kierowcy.
Po sierpniu 2028 r. wszystkie pojazdy poruszające się w państwach członkowskich innych niż państwo członkowskie ich rejestracji będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf w wersji 2, a wszyscy kierowcy będą musieli posiadać kartę kierowcy inteligentnego tachografu w wersji 2.
Obowiązek okazania dokumentów za ostatnie 56 dni
Począwszy od 31 grudnia 2024 r. organy kontrolne są uprawnione do weryfikacji wszystkich działań kierowców w ciągu ostatnich 56 dni na drodze (a nie już tylko 28).
- Jeżeli kierowca posiada kartę do tachografu inteligentnego w wersji 2.2 – wydawaną przez państwa członkowskie od sierpnia 2023 r. – może wykazać czas jazdy i odpoczynku z ostatnich 56 dni, po prostu okazując swoją kartę kierowcy.
- Jednakże jeśli kierowca posiada ważną kartę kierowcy, ale wydaną przed sierpniem 2023 r ., zdecydowana większość tych kart nadal pozwala na przechowywanie aktywności kierowcy przez okres dłuższy niż standardowe 28 dni, a w większości przypadków nawet dłużej. Komisja sugeruje, aby organy wydające karty poinformowały przewoźników i kierowców o takiej możliwości, gdy zostanie ona oficjalnie potwierdzona.
- w niektórych przypadkach możliwe jest również, że kierowcy, których karta kierowcy została wydana przed sierpniem 2023 r., nie mają zapisów za poprzednie 56 dni. Takie przypadki mogą mieć miejsce, gdy państwo członkowskie wydało karty kierowców w okresie od sierpnia 2020 r. do sierpnia 2023 r. o pojemności pamięci mniejszej niż maksymalna dozwolona. Kierowcy mogą przechowywać zapisy lub wydruki dotyczące swojej działalności za nieprzerwany okres ostatnich 56 dni. Przewoźnicy mogą umożliwić kierowcom okazanie funkcjonariuszowi kontroli drogowej, na jego żądanie, danych o aktywnościach z ostatnich dni, których brakuje w dziennikach kierowców. Na przykład menedżer floty może udostępnić kopię danych pobranych z kart kierowców, zgodnie z artykułem 33 rozporządzenia 165/2014. Dotyczy to oczywiście okresu od 31 grudnia 2024 r. do dnia wydania kierowcy karty do tachografu inteligentnego w wersji 2.
- istnieje również możliwość, że dane wcześniejsze niż 56 dni zostały nadpisane nowszymi danymi z powodu problemów z pojemnością pamięci karty inteligentnego tachografu w wersji 2. W takim przypadku organy kontrolne będą musiały zezwolić kierowcom na wyświetlenie dzienników za wszystkie poprzednie 56 dni, korzystając z jednej z dwóch pierwszych opcji powyżej.
Od 1 stycznia 2025 r. wszystkie pojazdy poruszające się w państwach członkowskich innych niż państwo, w którym są zarejestrowane, będą musiały być wyposażone w inteligentny tachograf. Większość pojazdów będzie wyposażona w inteligentny tachograf w wersji 2, natomiast inteligentne tachografy w wersji 1 będą musiały zostać zastąpione modelem 2 do 18 sierpnia 2025 r . We wszystkich pojazdach wyposażonych w wersję 2 przekroczenie granicy jest automatycznie rejestrowane przez tachograf. W przypadku zainstalowania wersji 1 obowiązkowe jest ręczne zapisywanie wszystkich przejazdów (do momentu wyposażenia pojazdu w model 2). Innymi słowy, kierowca prowadzący pojazd wyposażony w inteligentny tachograf w wersji 2 nie ma obowiązku ręcznego rejestrowania przekroczeń granicy, niezależnie od wersji karty. Organy kontroli mogą w razie konieczności dokonać kontroli danych z tachografu na przejściu granicznym.
Wreszcie, gdy kierowcy w ciągu ostatnich 56 dni prowadzili różne pojazdy, organy kontrolne mogą sprawdzić, czy pozostałe prowadzone pojazdy były wyposażone w tachograf 2, co może wyjaśniać, dlaczego przekroczenia granicy nie były rejestrowane ręcznie na karcie kierowcy.
Źródło: uominietransporti.it z dn. 31.01.2025 r./HW