24 lut 2020

24 lut 2020

UE: Pakiet mobilności zaakceptowany przez większość państw

Przez:

Sekcja: Aktualności

Objęcie delegowaniem kierowców w transporcie międzynarodowym oraz obowiązkowe, okresowe powroty ciężarówek, które operują poza granicami kraju, w którym mieści się siedziba firmy, do tego kraju – to najważniejsze elementy w zaakceptowanych w ubiegły czwartek przez państwa członkowskie przepisach dotyczących przewoźników drogowych, czyli tzw. pakietu mobilności.

Nowa regulacja musi jeszcze zostać formalnie zaakceptowana przez Parlament Europejski. Bezskuteczny okazał się sprzeciw ośmiu krajów, w tym Polski, nie wystarczył, aby zablokować te budzące kontrowersje regulacje. Wskazywały one na ich protekcjonistyczny charakter. Przyjęcie zmian forsowały kraje Zachodu, głównie Francja i Niemcy.

Polska liczy na usunięcie z unijnego pakietu mobilności najbardziej szkodliwych przepisów,  które mogą zaszkodzić nie tylko gospodarce, ale i środowisku.

Zdaniem Ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka – rośnie liczba krajów, które nie zgadzają się z zapisami pakietu mobilności w obecnym kształcie. Minister nie wykluczył złożenia w przyszłości skargi przez Polskę do Trybunału Sprawiedliwości UE przeciwko przepisom, jeśli regulacje zostaną przyjęte „w nieakceptowalnej formie”.

Zapisy pakietu oznaczają duże utrudnienia dla firm transportowych z Europy Środkowo-Wschodniej działających na Zachodzie, powodując wzrost obciążeń administracyjnych i kosztów. Przeciwnicy przepisów wskazują m.in., na to, że ciężarówki będą musiały wracać co 8 tygodni do kraju, w którym znajduje się siedziba firmy  bez ładunku, a to oznacza, że niepotrzebnie będą emitowały dwutlenek węgla do atmosfery, zanieczyszczając środowisko. Spowoduje to również wzrost kosztów.  ( Źródło: Prawo.pl dla LEX z dn. 20.02.20 r. /HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet