7 wrz 2023

7 wrz 2023

Transport drogowy: nowe tachografy

Przez:

Sekcja: Aktualności

Według obliczeń ministerstwa we Włoszech na dzień 21 sierpnia br. od 7 000 do 9 000 ciężarówek i autokarów nie było wyposażonych w tachograf nowej generacji. Podobnie jest w innych krajach Wspólnoty. Zatem za zgodą KE, zgodzono się na wyjątki.

Nowy tachograf cyfrowy, przemianowany również na „inteligentny”, musiał wejść do obowiązkowej dostawy nowych europejskich ciężarówek począwszy od 21 sierpnia ubiegłego roku.

We Włoszech projekt ustawy przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Transportu, przewidywał liczbę pojazdów ciężarowych i autokarów wynoszącej od 7 do 9 000 sztuk, a w innych krajach sytuacja była praktycznie podobna. Tym samym, zmuszone okolicznościami, poszczególne państwa członkowskie musiały wprowadzać, za zgodą DG-Move Komisji Europejskiej, tymczasowe okresy karencji na rejestrację
i użytkowanie nowych pojazdów wyposażonych tymczasowo w poprzedniej generacji tachografów. Według raportu IRU, sytuacja przedstawia się następująco:

Austria

Przyznano okno, które pozostanie otwarte do dnia 1 czerwca 2024 r. w celu wymiany nowego tachografu.

Francja

Francuskie okno trwa cztery lub sześć miesięcy, w zależności od tego, czy ciężarówka została sprzedana w komplecie, czy nie.

 Niemcy

Wymiana starego chronotachografu na nowy musi nastąpić w ciągu 24 miesięcy od rejestracji.

Irlandia

Okno zawieszenia otwarte jest do 30 września 2023 r. dla komunikacji krajowej. Ponadto powstaje obowiązek wymiany.

Włochy

Ministerstwo Transportu poinformowało, że problem dotyczy od 7 do 9 tys. ciężarówek i że tolerancja na pewno będzie obowiązywać do 30 września 2023 r.

Norwegia

Również w tym kraju wymiana musi zostać przeprowadzona do 30 września 2023 roku i do tego dnia nie będą naliczane żadne kary, niezależnie od narodowości firmy transportowej czy kraju rejestracji pojazdu.

Hiszpania

Kraj iberyjski zapewnia nieco większą tolerancję, która nastąpi 31 grudnia 2023 r.

Szwecja

Tutaj tolerancja osiąga maksimum i sięga 31 kwietnia 2024 r., nawet jeśli gwarancja braku sankcji obowiązuje do 31 stycznia 2024 r.

Więcej pod linkiem: https://www.uominietrasporti.it/professione/leggi-e-politica/al-21-agosto-mancano-i-tachigrafi-per-i-nuovi-camion-i-paesi-ue-concedono-una-tolleranza/

Źródło: www.uominietrasporti.it/HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet