Spotkanie Porty Adriatyckie – konkurencja czy współpraca?
23.06.23 z inicjatywy KIGM odbyło się spotkanie z przedstawicielami Ośrodka Studiów Wschodnich , którzy zaprezentowali dane dotyczące obrotów i planów rozwoju głównych portów Północnego Adriatyku: Kopru , Rijeki , Triestu, Wenecji.
Jak wynika z zaprezentowanych danych w portach tych nastąpił dynamiczny rozwój przeładunków kontenerowych , szczególnie w Koprze , gdzie przeładunki rosły z roku na rok ( z krótką
przerwą na lata 2019-2020 ). W roku 2022 obroty po raz pierwszy przekroczyły 1 mln TEU,również Rijeka zanotowała znaczący wzrost obrotów przekraczając poziom 0,5 mln TEU.
W portach adriatyckich są realizowane i planowane inwestycje ( MSC, Maersk, ICTSI ,HHLA) mające na celu zwiększenie potencjału przeładunkowo-składowego, które przyczynią się do dalszego wzrostu obrotów. Ponadto są prowadzone inwestycje w infrastrukturę drogową i kolejową .
Wszystkie te czynniki oraz krótszy czas transportu z Kanału Sueskiego ( o ok. 8 dni w porównaniu z portami bałtyckimi ) i te same rynki Europy Środkowej i Wschodniej powodują, że porty północnego Adriatyku , stanowią istotną konkurencję dla portów północnoeuropejskich , szczególnie dla portów Gdańska i Gdynia. Dla spedytorów wzrastające możliwości portów adriatyckich mogą stanowić dodatkową alternatywę , która będą mogli zaoferować swoim klientom.(CC)