Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie |w sprawie kontroli przewozu drogowego
Nowy projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie kontroli przewozu drogowego stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 89 ust. 5 pkt 2–4 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.). Na mocy przedmiotowej ustawy od dnia 1 stycznia 2025 r., zgodnie z art. 28b, na przewoźnika zagranicznego zostaje nałożony obowiązek rejestracji przewozów drogowych rzeczy wykonywanych na terytorium RP w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi, zwanego dalej „systemem SENT”.
W związku z powyższym zakres kontroli drogowej przewozu drogowego wymaga rozszerzenia o zagadnienia związane z ww. obowiązkami i rodzi potrzebę dokonania zmian w dotychczas obowiązującym wzorze protokołu kontroli drogowej. Dodatkowo zgodnie z nowymi przepisami przewoźnik zagraniczny został zobligowany na całej trasie przewozu do przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego tym zgłoszeniem, oraz wyposażenia środka transportu w lokalizator (telekomunikacyjne urządzenie końcowe wykorzystujące technologie pozycjonowania satelitarnego i transmisji danych, na którym zainstalowano oprogramowanie udostępnione przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, służące do monitorowania trasy przewozu towaru). Zagraniczny przewoźnik drogowy będzie również obowiązany do włączenia lokalizatora przed rozpoczęciem przewozu towaru.
Nowy protokół kontroli drogowej, stanowiący załącznik do projektowanego rozporządzenia, oprócz dotychczasowych informacji związanych z kontrolowanym przewozem drogowym oraz wykazem naruszeń zawierać będzie dodatkowo w zakresie obowiązku zgłaszania do rejestru zgłoszeń przewozu wykonywanego na terytorium RP przez podmioty zagraniczne – numer referencyjny zgłoszenia lub dokumentu zastępującego zgłoszenie i potwierdzenie przyjęcia dokumentu zastępującego zgłoszenie oraz numer lokalizatora albo numer urządzenia, o których mowa odpowiednio w art. 2 pkt 3a i 4a ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 104, z późn. zm.).
Termin wejścia w życie projektu rozporządzenia planowany jest na 1 stycznia 2025 r. ( Źródło: legislacja.gov.pl z dn. 25.04.2024 r./ HW)