Prawo UE: Porozumienie w sprawie unijnego zakazu dotyczącego produktów wytworzonych w wyniku pracy przymusowej
05 marca 2024 roku negocjatorzy z Parlamentu i Rady osiągnęli tymczasowe porozumienie w sprawie nowych przepisów zakazujących wprowadzania na rynek UE produktów wytworzonych w wyniku pracy przymusowej. Nowe rozporządzenie stworzyłoby ramy egzekwowania tego zakazu, w tym poprzez dochodzenia, nowe rozwiązania informatyczne i współpracę z innymi organami i krajami.
Zgodnie z uzgodnionym tekstem władze krajowe lub, jeśli zaangażowane są kraje trzecie, Komisja Europejska, zbadają czy zachodzi podejrzenie stosowania pracy przymusowej w łańcuchach dostaw przedsiębiorstw. Jeżeli w toku dochodzenia okaże się, że doszło do pracy przymusowej, władze mogą zażądać wycofania odpowiednich towarów z rynku UE i platform internetowych oraz ich konfiskaty na granicach. Towary musiałyby zostać następnie przekazane w formie darowizny, poddane recyklingowi lub zniszczone. Towary o znaczeniu strategicznym lub krytycznym dla Unii mogą zostać wstrzymane do czasu, aż przedsiębiorstwo wyeliminuje pracę przymusową ze swoich łańcuchów dostaw. Firmy, które nie zastosują się do tych przepisów, mogą zostać ukarane grzywną. Jeśli jednak wyeliminują pracę przymusową ze swoich łańcuchów dostaw, zakazane produkty będą mogły zostać ponownie dopuszczone na rynek.
Pod naciskiem Parlamentu Komisja sporządzi wykaz konkretnych sektorów gospodarki w określonych obszarach geograficznych, na których występuje praca przymusowa narzucona przez państwo. Stanie się to wówczas kryterium oceny konieczności wszczęcia dochodzenia. Komisja może również zidentyfikować produkty lub grupy produktów, w przypadku których importerzy i eksporterzy będą musieli przekazać organom celnym UE dodatkowe szczegółowe informacje, takie jak informacje o producencie i dostawcach tych produktów.
Aby pomóc w egzekwowaniu nowych przepisów, utworzony zostałby nowy jednolity portal dotyczący pracy przymusowej, który będzie zawierać wytyczne, informacje na temat zakazów, bazę danych obszarów i sektorów ryzyka, a także publicznie dostępne dowody i portal dla sygnalistów. Unijna sieć przeciwko produktom pracy przymusowej pomogłaby poprawić współpracę między organami.
Po wejściu w życie rozporządzenia Kraje UE będą miały następnie 3 lata na rozpoczęcie stosowania nowych przepisów. ( Źródło: https://www.europarl.europa.eu/ /HW)