Port Gdańsk
27 września br. w Gdańsku odbyło się seminarium naukowe poświęcone jednej z najważniejszych dla przyszłości Portu Gdańsk inwestycji – modernizacji linii kolejowej nr 226 oraz budowy mostu kolejowego nad Martwą Wisłą.
Linia 226 i most kolejowy nad Martwą Wisłą, który jako jedyny doprowadza ruch kolejowy do prawobrzeżnego obszaru Portu Gdańsk, w tym do terminalu DCT to obiekty infrastruktury dostępowej do portu, przez które każdego roku przejeżdża aż 95% wszystkich pociągów kierowanych do/z portu. W roku ubiegłym średnia przewozów na tej trasie wynosiła 500 wagonów na dobę. Wśród nich 46% stanowiły wagony z węglem, 37% – z ładunkami drobnicowymi, w tym przede wszystkim z kontenerami, ponad 15% przejazdów przypadało na pociągi z innymi ładunkami masowymi, w tym produktami chemicznymi i kruszywami.
Transport kolejowy w obsłudze portowej zyskuje na znaczeniu. W roku ubiegłym udział kolei w obsłudze ładunków ogółem w porcie sięgnął 28% i poza transportem rurociągowym był najczęściej wykorzystywaną gałęzią transportową w Gdańsku. Wyłączając transport przesyłowy (rurociągowy) paliw, udział kolei w odwozie i dowozie ładunków do portu sięgnąłby 54%.
Oddana do użytku nowa kolejowa infrastruktura dostępowa wraz z zakończonymi nie tak dawno inwestycjami drogowymi, w tym przekazanym w kwietniu tego roku tunelem drogowym pod Martwą Wisłą, stanowi niezwykle ważne dopełnienie oferty portu i wzmocnienie jego pozycji konkurencyjnej na rynku.
Po ośmiu miesiącach tego roku Port Gdańsk awansował w rankingu największych portów Bałtyku na pozycję szóstą. (źr. www.portgdansk.pl – DA)