Operatorzy terminali morskich dostosowują się do trudnego rynku
Wielu globalnych operatorów terminalu kontenerowych zostały zmuszonych do zmiany taktyki z powodu kryzysu w światowym handlu i pojawienia się mega statków w przewozach oceanicznych. Te zmiany zbadała agencja Drewry w swoim przeglądzie światowego rynku operatorów terminali kontenerowych (Global Container Terminal Operators Annual Review).
W ramach podejmowanych działań operatorzy inwestują w infrastrukturę, która pozwoli im sprawniej obsługiwać duże kontenerowce (np. suwnice). Postępuje także coraz szersza konsolidacja rynku. Doszło już do fuzji operatorów Cosco i China Shipping oraz licznych przejęć (APL przez CMA CGM czy Grupa TCB przez APM Terminals Maerska. Inna tendencja to wyraźnie mniejsza się liczba projektów zakładających budowę terminali od podstaw – liczba takich inwestycji spadła w tym roku z 64 do 39 ( wyjątkiem budowa terminalu T2 w gdańskim DCT).
Wśród innych tendencji Drewry wskazuje na częstsze przypadki tworzenia spółek joint venture przez niezależnych operatorów terminali z liniami żeglugowymi W ocenie Drewry powstanie w przyszłym roku mega sojuszy armatorów spowoduje zwiększenie się ryzyka biznesowego dla operatorów terminali nie powiązanych z przewoźnikami. (źr. www.gospodarkamorska.pl – DA)