21 mar 2025

21 mar 2025

Od 01 kwietnia 2025 nowe obowiązki dla przedsiębiorców związane z e – doręczeniami

Przez:

Sekcja: Aktualności

Przypominamy, że od 1 kwietnia 2025 r., kolejna grupa przedsiębiorców musi mieć adres e-Doręczeń. Ten termin dotyczy podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS przed 1 stycznia 2025.

Jak to zrobić?

  • we wniosku o założenie adresu do e-Doręczeń
  • we wniosku o zmianę wpisu w KRS,
  • za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych (jeżeli spółka została zarejestrowana w sposób tradycyjny (papierowy) lub w systemie PRS),
  • w systemie teleinformatycznym S24 (jeżeli umowę spółki zawarto na wzorcu umowy udostępnionym w S24).

Jak podaje dziennik Rzeczpospolita, na podstawie dotychczasowej praktyki w KRS należy przypuszczać, że od 1 kwietnia 2025 r. nie będzie możliwe złożenie jakiegokolwiek wniosku o wpis bez wskazania adresu do e-Doręczeń lub danych potrzebnych do jego utworzenia. Adres do doręczeń elektronicznych będzie widoczny na odpisie z KRS i służyć ma do oficjalnej korespondencji elektronicznej z instytucjami publicznymi (np. ZUS, urzędy skarbowe czy urzędy gminy), zastępując korespondencję papierową oraz obecny system ePUAP. Wiadomość wysłana z adresu do e-Doręczeń będzie miała taki sam skutek prawny jak list polecony za potwierdzeniem odbioru.

Przedsiębiorcy mają możliwość wyboru operatora usługi doręczenia elektronicznego. Mogą zdecydować się na nieodpłatną, publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PUDRE) świadczoną wyłącznie przez Pocztę Polską S.A. (operator wyznaczony) lub na komercyjną, kwalifikowaną usługę doręczenia elektronicznego oferowaną przez określone podmioty wpisane do rejestru dostawców kwalifikowanych usług zaufania, przy czym takie usługi mogą mieć charakter płatny. Komercyjne usługi umożliwią wymianę korespondencji również między podmiotami niepublicznymi, w tym innymi przedsiębiorcami i osobami fizycznymi, a także organami administracji publicznej.

W ramach zgłoszenia adresu do e- Doręczeń w KRS przedsiębiorca ma obowiązek wskazać także osobę fizyczną, która będzie pełnić funkcję administratora skrzynki do doręczeń. Wśród danych dotyczących administratora, które należy zgłosić, znajduje się numer PESEL lub inny niepowtarzalny identyfikator nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej dla celów transgranicznej identyfikacji. Administrator aktywuje skrzynkę, zarządza korespondencją oraz ustawieniami skrzynki.

Przedsiębiorcy, którzy nie uzyskają adresu do e-Doręczeń przed 1 kwietnia będą mogli po tej dacie złożyć wniosek o wpis zmiany danych w KRS, ale dokonanie wpisu może ulec opóźnieniu ze względu na brak adresu do e-Doręczeń i konieczność jego utworzenia równolegle z rozpatrywaniem wniosku.

Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn. 21.03.2025 r., biznes.gov.pl /HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet