Niemcy rozszerzą kontrole na wszystkie granice – szykuje się wielki paraliż transportu
9 września 2024r. kolejka do polsko-niemieckiej granicy w Świecku liczyła około 7 kilometrów. To oznacza, że tylko w tym jednym zatorze czeka znacznie ponad setka samochodów ciężarowych, tracąc cenny czas, marnując paliwo i zwiększając stres towarzyszący pracy kierowców. Tymczasem z Niemiec właśnie dotarły informacje mogące zapowiadać pogłębienie tego problemu.
Niemieckie ministerstwo spraw wewnętrznych zapowiedziało rozszerzenie działań kontrolnych na wszystkie granice lądowe. Do działających już punktów kontrolnych, znajdujących się na wjeździe od strony Polski, Czech, Austrii oraz Szwajcarii, miałyby więc dołączyć nowe, ulokowane na granicach z Francją, Luksemburgiem, Belgią, Holandią oraz Danią. Początkowo miałoby się to utrzymać przez sześć miesięcy, a ewentualne przedłużenie może zależeć od wyników kontroli, w tym zwłaszcza skali zatrzymań nielegalnych imigrantów.
Władze Niemiec oficjalnie poinformowały już o tych planach Komisję Europejską. To oznacza, że zmierzają skorzystać ze specjalnego zapisu w umowy strefy Schengen, pozwalającego przywrócić kontrole w warunkach szczególnej potrzeby. Tą ostatnią ma być tutaj właśnie nielegalna imigracja, także wysoki poziom zagrożenia terrorystycznego. Jeśli natomiast chodzi o datę rozpoczęcia nowych kontroli, to wstępnie mówi się tutaj o przyszłym poniedziałku (16 września).
By uświadomić sobie jak ogromny może to oznaczać paraliż w transporcie, warto spojrzeć na dane agencji Eurostat. Przewozy między Polską a Niemcami wskazano tam jako drugi najpopularniejszy kierunek w Europie, co od razu tłumaczy wspomnianą kolejkę w Świecku. Za to na pierwszym miejscu tego samego rankingu pojawił się transport między Holandią a Niemcami, więc kolejki w Venlo lub Oldenzaalu mogą okazać się jeszcze większe. Co więcej, na szóstym miejscu rankingu mamy kierunek Francja-Niemcy, a pozycję dalej kierunek Belgia-Niemcy, więc i tam kolejki na granicach mogą okazać się niemałe. Artykuł na temat raportu Eurostat: Unijny ruch ciężarówek w statystykach: najważniejsze kierunki i udział krajów (Źr.www.40ton.net.pl-K.O.)