5 maj 2025

5 maj 2025

Komisja Europejska rozważa złagodzenie zakazu spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie ciężarówki

Przez:

Sekcja: Aktualności

Brak chętnych do pracy w zawodzie kierowcy, brak miejsc parkingowych oraz brak dostępności bezpiecznych i chronionych parkingów (SSPA) dla kierowców zawodowych w Unii Europejskiej powodują, że Komisja Europejska rozważa złagodzenie zakazu spędzania regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie ciężarówki, w szczególności zawartych w pakiecie mobilności na rok 2020. Przepisy zakazują kierowcy spędzanie w kabinie pojazdu regularnego tygodniowego odpoczynku trwającego co najmniej 45 godzin. Celem zakazu było zapewnienie kierowcom większego komfortu, niemniej jednak  skutki okazały się odwrotne niż zamierzone.  W praktyce hotele są daleko, taksówkarze odmawiają przyjazdu na parking i wykonania kursu, więc konieczne są wielokilometrowe, pisze wycieczki kierowców z bagażem, a  kosztu noclegu nie chcą pokrywać nadawcy.  Z kolei pozostawione samochody ciężarowe (nawet te bez ładunku) stają się łupem złodziei, ponieważ wiele parkingów nie posiada podstawowego poziomu bezpieczeństwa i infrastruktury, które mogłyby pełnić rolę alternatywy.

W związku z powyższym, KE rozważa możliwość zezwolenia na odpoczynek w kabinie, pod warunkiem, że będzie się on odbywał na wysokiej jakości, certyfikowanych parkingach o poziomie co najmniej „złotym” lub „platynowym”.

Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn. 27.04.2025 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet