Automatyczna kontrola praw jazdy zawodowych kierowców przez pracodawców
Od dnia 04 lutego 2025 r. firmy transportowe mogą automatycznie sprawdzać czy ich kierowcy mają uprawnienia do prowadzenia pojazdów.
Nowa usługa została stworzona z myślą o potrzebach branży transportowej, aby zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Firmy mogą teraz masowo i automatycznie wysyłać zapytania do systemu CEPiK, podając dane kierowcy (imię, nazwisko oraz numer blankietu wydanego w kraju prawa jazdy lub pozwolenia na kierowanie tramwajem). Otrzymają one w odpowiedzi kluczowe informacje, takie jak:
- rodzaj oraz zakres uprawnień kierowcy,
- data ważności uprawnień,
- data ważności dokumentu,
- seria i numer blankietu,
- informacje o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany.
Aby uzyskać dostęp do usługi należy kierować zgłoszenia na adres biurocepik2.0@cyfra.gov.pl.
Aby skorzystać z nowego systemu, firmy będą musiały wdrożyć u siebie rozwiązania informatyczne, które pozwolą na komunikację z serwerami CEK i pobieranie danych.
Natomiast, celem przypomnienia należy wskazać że od 2020 roku funkcjonuje już publiczna e-usługa „Sprawdź uprawnienia kierowcy” dostępna na portalu Gov.pl (www.gov.pl/web/gov/sprawdz-uprawnienia-kierowcy). Umożliwia ona ręczne sprawdzenie uprawnień kierowców, a także automatyzację działań po stronie przewoźników.
Ministerstwo Cyfryzacji zapowiada, że będzie kontynuować działania wspierające rozwój i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w sektorze transportowym. Projekt ma zapewnić przedsiębiorcom wygodny dostęp do wiarygodnych danych, co pozwoli zwiększyć efektywność kontroli uprawnień kierowców i tym samym bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn.05.02.2025 r., gov.pl/HW