Zwiększenie roli kolei w równoważeniu transportu towarów w Polsce – publikacja UTK
Urząd Transportu Kolejowego opublikował dokument analizujący rolę kolei w przewozach towarowych w Polsce. Przeanalizowano dobre praktyki europejskie i wskazano na istotne elementy w kierunku zrównoważenia przewozów przy wykorzystaniu transportu kolejowego i drogowego. Publikację noszącą tytuł „Zwiększenie roli kolei w równoważeniu transportu towarów w Polsce. Wyzwania, propozycje, dobre praktyki” można ściągnąć ze strony UTK.
Przy opracowaniu analizy wzięto pod uwagę wzrost udziału transportu drogowego w przewozach ładunków oraz działania proponowane w dokumencie „Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.)” dotyczące zwiększenia udziału transportu kolejowego w przewozie towarów. Przedstawione propozycje działań mogą skutkować lepszą koegzystencją transportu drogowego i kolejowego.
Aby zrównoważyć rynki transportowe w Polsce zaproponowano międzysektorowe działania, takie jak:
– poprawę i dostosowanie infrastruktury kolejowej do przejęcia towarów przez kolej;
– wprowadzenie zachęt do wykorzystania kontenerów w gospodarce;
– uruchomienie transportu naczep samochodowych na odległość powyżej 300 km na wybranych trasach krajowych;
– uruchomienie transportu całych zestawów samochodowych (ciągnik + naczepa) w tranzycie;
– wprowadzenie rozwiązań wyrównujących szanse transportu drogowego i kolejowego.
By uzyskać efekt zrównoważenia konieczna jest poprawa i dostosowanie infrastruktury kolejowej do przewozu większej ilości ładunków. Potrzebne są działania, takie jak zwiększenie przepustowości i prędkości linii kolejowych, likwidacja wąskich gardeł, obsługa pociągów o długości 750 m czy separacja ruchu pasażerskiego i towarowego.
Motorem wzrostu może być również powszechna konteneryzacja. UTK proponuje również rozwiązania niestosowane do tej pory w naszym kraju, takie jak transport naczep w obrocie krajowym na dystansie powyżej 300 km, a także przewóz całych zestawów drogowych w tranzycie – z państw bałtyckich do Czech i Niemiec oraz ze wschodu (przez granicę z Białorusią) do Niemiec.
Biała Księga opublikowana przez Komisję Europejską w 2011 r. zakłada, że do 2030 r. 30 % drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej. (źr.www.utk.gov.pl – DA)