10 paź 2024

10 paź 2024

Zmiany dotyczące zgłoszeń międzynarodowych przewozów drogowych rzeczy w SENT przyjęte przez Senat

Przez:

Sekcja: Aktualności

Senat RP przyjął 9 października 2024 r. bez poprawek nowelizację ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona wcześniejsze stosowanie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi przewoźników zagranicznych spoza UE w ramach tzw. systemu SENT, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Wejście w życie nowych rozwiązań planowane jest na 1 listopada br.

Projekt nowelizacji przepisów autorstwa Ministerstwo Infrastruktury dotyczący m.in. delegowania kierowców w transporcie drogowym ma na celu ochronę polskiej branży transportu drogowego poprzez zwiększenie efektywności kontroli przewoźników, przede wszystkim z krajów trzecich, czyli spoza UE.

Dotychczasowe kontrole przewoźników zagranicznych wykazują, że w praktyce mają miejsce przypadki wielokrotnego wykorzystywania zezwolenia, które uprawnia do jednokrotnego przejazdu przez lub na terytorium Polski, poprzez m.in. niewypełnianie blankietu tego zezwolenia. Wzmocnienie kontroli przewoźników z państw trzecich jest konieczne, by wyeliminować zjawisko nierównej konkurencji i ochronić rodzimy rynek transportu drogowego przed niedozwolonymi praktykami ze strony podmiotów zagranicznych.

Nowelizacja ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw ma wprowadzić zmiany związane z implementacją do polskiego porządku prawnego unijnej dyrektywy, zgodnie z którą państwa członkowskie nie powinny móc ograniczać użytkowania na swoim terytorium pojazdu najmowanego przez przedsiębiorstwo mające siedzibę w innym państwie członkowskim, jeżeli pojazd został zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu zgodnie z normami któregokolwiek państwa członkowskiego.

Nowela ma zapewnić stosowanie „spójnej krajowej strategii egzekwowania przepisów dotyczących przewozów kabotażowych”, czyli zarobkowego transportu ładunku pomiędzy punktami odbioru znajdującymi się w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub EFTA niż kraj, w którym przewoźnik założył działalność gospodarczą.

Źródło: gov.pl i Prawo.pl dla LEX z dn. 09.10.2024 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet