2 wrz 2024

2 wrz 2024

Wzrost opłat drogowych w Skandynawii

Przez:

Sekcja: Aktualności

Od początku przyszłego roku Dania i Szwecja wprowadzą myto dla ciężarówek uzależnione o emisji dwutlenku węgla, co przełoży się na wzrost cen.

Duńskie Ministerstwo Transportu wprowadzi od 1 stycznia 2025 roku myto dla pojazdów o dmc powyżej 12 ton na drogach długości 10,9 tys. km, z czego 4,6 tys. km to drogi krajowe, reszta to miejskie, w tym tysiąc w strefach niskiej emisji. Tego dnia przestanie obowiązywać w Danii eurowinieta.

Dwa lata później myto obejmie także pojazdy o dmc powyżej 3,5 ton, a płatność będzie dokonywana dzięki urządzeniom lokalizacyjnym. Dostępna będzie także opcja płatności EETS. O akredytację do operatora systemu poboru myta KmToll wystąpiło sześciu dostawców EETS.

Od 1 stycznia 2028 roku objęta opłatami zostanie cała sieć drogowa Danii, licząca 75 tys. km. Kara za brak opłaty wyniesie 4,5 tys. duńskich koron, czyli 2,6 tys. zł (1 korona duńska to 57-58 groszy).

Ceny dla 40-tonowego zestawu wynoszą od 0,2 duńskiej korony za km dla pojazdu 5 klasy emisji CO2, czyli zeroemisyjnego (0,3 korony w strefie niskoemisyjnej), do 1,35 korony (2,03) dla pojazdu 1 klasy emisji, czyli dla ciężarówek zarejestrowanych przed 1 stycznia 2019 roku.

Od 1 stycznia 2025 roku szwedzkie, holenderskie i luksemburskie eurowiniety będą wyceniane według klasy emisji CO2, a nie jak dotychczas klasy emisji Euro. Zmiana jest wynikiem regulacji unijnych, które mają obciążyć użytkowników diesli i zachęcić do przejścia na napędy elektryczne.

Elektroniczne opłaty za przebieg, których wysokość zależy od wielkości emisji CO2 już wprowadziły Niemcy (podwyżka o 83 proc.), Czechy (wzrost opłat o 13 proc.), Węgry (40 proc. podwyżki) i Austria (wzrost opłaty o 7,4 proc.). ( Źródło: Rzeczpospolita e -wydanie z dn. 30.08.2024r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet