Walka o klienta na trasie Azja – Europa
Przewoźnicy oceaniczni operujący w relacji Azja-Europa przygotowują się do walki obniżając stawki frachtowe od 1 kwietnia br. a na celowniku znaleźli się klienci armatorów japońskich tworzących alians Ocean Network Express (ONE).
W ubiegłym tygodniu CMA CGM opublikował swoje stawki obowiązujące od 1 kwietnia br. w wysokości USD 900 per 20’ i 1700 za 40’ (marcowe stawki USD 1050 za 20’ i USD 2000 za 40’. Stawki konkurenta w tej relacji tj. Hapag-Lloyd będą od 1 kwietnia jeszcze niższe wynosząc USD 850 za 20’ i 1600 za 40’ (obniżka z poziomu USD 1000 za 20’ i 1900 za 40’). Hapag-Lloyd wywrze z pewnością presję na partnerów aliansu THE Alliance, a jednocześnie członków porozumienia ONE, którego oficjalne funkcjonowanie zapowiedziano od 1 kwietnia br. przy znacznie wyższych stawkach tj. USD 1600 za 20’ i 3100 za 40’ w relacji z Chin do Europy Północnej.
Jednocześnie armatorzy są zaniepokojeni faktem, że nie udało się zatrzymać spadku stawek frachtowych, które obniżyły się kolejny raz w ciągu trzech tygodni. Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) spadł o 7,4% w ubiegłym tygodniu na wszystkich relacjach będących przedmiotem notowań, w tym na trasie Azja – Europa Północna – 6,3%. (źr. www.theloadstar.co.uk – DA)