Ustawa o transporcie drogowym: od eCMR przemysł dzielą tylko dwie nowelizacje
Przedsiębiorcy niecierpliwie czekają nowelizację ustawy o transporcie drogowym oraz prawa przewozowego, aby możliwe było stosowanie elektronicznych listów przewozowych.
Nadawcy i przewoźnicy już wdrażają elektroniczne listy przewozowe. Polskie prawo wymaga stosowanie papierowych wersji WZ oraz CMR, więc dla potrzeb tutejszych służb kontrolnych te dokumenty są drukowane, co tworzy hybrydowy system. W innych krajach wystarczą elektroniczne wersje. Elektroniczne listy przewozowe są atrakcyjne także dla przewoźników. – Chodzi o przyspieszenie płatności za usługę oraz o bezpieczeństwo dokumentów. Papierowe są wysyłane do firmy przez kierowców, więc musimy na nie czekać, co opóźnia rozpoczęcie fakturowania. Zdarzyło się, że paczka, w której było 20 listów przewozowych zaginęła.
Próby trwają też w innych krajach. We Włoszech w 2021 roku 5 firm transportowych przeprowadziło pilotaż wdrożenia elektronicznych listów. Firmy wypróbowały eCMR trzech dostawców: włoskiego Acucuride, belgijskiego Pionira oraz holenderskiego Transfollow. Samochody wykonały ponad 100 wyjazdów, w których e-CMR był używany w formie hybrydowej, czyli równolegle z tradycyjnym papierowym CMR. Trasy wiodły do: Belgii, Francji, Niemiec, Holandii, Portugalii, Rumunii, Hiszpanii i Szwajcarii. ( Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dnia 07.11.2022 r./HW)