Unijne prawo celne: Obowiązkowe testy nowego unijnego systemu kontroli celnej w UE ruszają w lipcu
Właściwe wprowadzenie ICS2 nastąpi w marcu 2023 r. Jednak już od lipca 2022 r. dla nadawców, przewoźników lotniczych, kurierów ekspresowych i operatorów pocztowych objętych przepisami obowiązkowe jest przeprowadzenie testów w celu weryfikacji możliwości dostępu do systemu
i wymiany komunikatów z organami celnymi.
Mowa o wersji 2 ENS i ICS, czyli deklaracji, wg. której począwszy od 1 marca 2023 roku wszyscy spedytorzy , przewoźnicy lotniczy , kurierzy ekspresowi i operatorzy pocztowi przewożący towary do lub przez Unię Europejską (w tym Norwegię i Szwajcarię), będą musieli przedstawić z wyprzedzeniem informacje na temat przewożonego ładunku w ramach II etapu nowego Programu Ochrony Celnej Unii Europejskiej i Systemu Kontroli Importu. W praktyce jest to zaawansowana komunikacja danych, która służy ocenie ryzyka celne przed załadunkiem i przybyciem . W ten sposób w rzeczywistości kontrole celne będą skuteczniejsze i prostsze, a co za tym idzie również przyspieszą przepływ legalnego handlu przez zewnętrzne granice UE.
Już od lipca 2022 r. Komisja Europejska udostępni podmiotom środowisko elektroniczne, w którym będzie można przetestować zdolność przedsiębiorcy do dostępu i wymiany komunikatów z organami celnymi poprzez interfejs operatora. A ten test jest obowiązkowy dla wszystkich zainteresowanych podmiotów gospodarczych. Dlatego ważne jest, aby podmioty te posiadały numer identyfikacyjny
i rejestracyjny przedsiębiorcy (EORI ). ( Źródło: Uominitransporti.it z dn. 29.06.2022 r./HW)