28 gru 2020

28 gru 2020

Umowa handlowa UE z Wielką Brytanią

Przez:

Sekcja: Aktualności

Unia Europejska i Wielka Brytania zawarły w czwartek 24 grudnia 2020 roku późnym wieczorem porozumienie o wzajemnych relacjach handlowych po zakończeniu obowiązującego do końca roku okresu przejściowego po Brexicie. Umowa liczy 1246 stron oraz zakłada m.in. utrzymanie bezcłowej wymiany towarów między Wielką Brytanią a Wspólnotą. Porozumienie musi jeszcze być ratyfikowane przez obie strony.

Dzięki porozumieniu osiągniętemu na tydzień przed końcem okresu przejściowego po brexicie od 1 stycznia 2021 r. handel między Wielką Brytanią a Unią Europejską nadal odbywał się będzie bez ceł, kwot ilościowych i innych barier handlowych. Ich wprowadzenie w przypadku braku umowy spowodowałoby spory wstrząs gospodarczy i byłoby niekorzystne dla obu stron. Istotnym elementem umowy są prawa do połowów na brytyjskich wodach, które były do samego końca negocjacji główną kwestią sporną. Ostatecznie ustalono 5,5-letni okres przejściowy, co premier Boris Johnson określił jako dobry kompromis, zważywszy, że jak mówił, Wielka Brytania proponowała trzy lata, a UE chciała 14.

Decyzja w sprawie tymczasowego stosowania projektu umowy UE-Wielka Brytania zostanie poddana pod głosowanie w Radzie UE w najbliższych dniach – przekazało w piątek źródło unijne. Po zawarciu umowy państwa członkowskie UE rozpoczną jej weryfikację, co zajmie kilka dni.
– Ambasadorzy UE jednogłośnie poparli pismo do Parlamentu Europejskiego w sprawie zamiaru podjęcia przez państwa członkowskie UE decyzji o tymczasowym stosowaniu umowy UE-Wielka Brytania w najbliższych dniach – poinformowało nieoficjalnie źródło cytowane przez PAP.

Uzgodnienie umowy między UE a Wielką Brytanią jest dobrą wiadomością dla polskich przedsiębiorców i obywateli. Ograniczy negatywne skutki brexitu. Dotyczy zarówno producentów towarów przemysłowych jak i rolno-spożywczych. W umowie przewidziano specjalne ułatwienia na przykład dla sektora motoryzacyjnego, farmaceutyków, czy produktów rolnictwa ekologicznego. Zadbaliśmy w negocjacjach o uwzględnienie interesu sektora transportowego, szczególnie ważnego dla Polski. Przewoźnicy będą mieli nieograniczony dostęp z punktu do puntu pomiędzy Unią i Wielką Brytania oraz pełne prawa tranzytowe wzajemnie przez swoje terytoria. W ograniczonym zakresie możliwe będą również operacje kabotażowe – powiedział minister ds. europejskich Konrad Szymański.  ( Źródło: Prawo.pl. dla Lex z dn. 26.12.2020 r./HW)

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet