UE PRZYSPIESZA WDROŻENIE ROZPORZĄDZENIA EFTI POPRZEZ NOWY AKT DELEGOWANY
W dniach 15 i 26 lipca 2024 r. Komisja Europejska poczyniła postępy we wdrażaniu rozporządzenia (UE) 2020/1056 w sprawie elektronicznych informacji o transporcie towarowym (eFTI) poprzez przyjęcie dwóch aktów delegowanych. Akty te są niezbędne do wzmocnienia ram regulacyjnych regulujących elektroniczną wymianę informacji w transporcie towarowym w całej Unii Europejskiej, ułatwiając sprawniejsze procesy zgodności dla podmiotów gospodarczych i zapewniając lepszą koordynację z organami krajowymi.
Pierwszy akt delegowany , przyjęty 15 lipca, wprowadza zmiany do części B załącznika I rozporządzenia eFTI. Ta zmiana obejmuje odniesienia do wymogów dotyczących informacji regulacyjnych ustanowionych w przepisach krajowych państw członkowskich UE, w oparciu o powiadomienia otrzymane na mocy artykułu 2(2) rozporządzenia eFTI. W ten sposób zmiana zapewnia, że podmioty gospodarcze mogą dostarczać informacje elektroniczne w celu wykazania zgodności z wymogami prawnymi zarówno na poziomie krajowym, jak i unijnym.
Uznając ciągły charakter tych powiadomień, Komisja Europejska ustanowiła regularny cykl przyjmowania tych aktualizacji. W przyszłości aktualizacje będą przyjmowane dwa razy w roku, do 31 lipca i 31 grudnia, w zależności od terminu powiadomień od państw członkowskich. To ustrukturyzowane podejście zapewnia, że ramy regulacyjne pozostają aktualne i dostosowane do wymogów krajowych, ułatwiając płynniejsze funkcjonowanie przedsiębiorstw w całej UE.
26 lipca Komisja Europejska przyjęła drugi akt delegowany , który ustanawia wspólny zestaw danych eFTI i podzbiory danych eFTI. Te ujednolicone zestawy danych mają na celu umożliwienie bezpiecznego rejestrowania i wymiany informacji między platformami eFTI używanymi przez podmioty gospodarcze a systemami informatycznymi właściwych organów. Poprzez dostosowanie tych zestawów danych do istniejących modeli, takich jak model danych Kodeksu celnego Unii i środowisko europejskiego morskiego pojedynczego okienka, Komisja zamierza zapewnić interoperacyjność i wydajność wymiany informacji.
Ustanowienie tych wspólnych zestawów i podzbiorów danych jest kluczowym krokiem w zmniejszaniu obciążeń administracyjnych operatorów przy jednoczesnym zwiększeniu jakości i spójności informacji dostępnych dla organów. Ten środek nie tylko upraszcza proces zgodności regulacyjnej, ale także wspiera szerszy cel, jakim jest stworzenie bardziej zintegrowanego i wydajnego systemu transportu towarowego w całej Unii Europejskiej.
Szczegółowe informacje dostępne po linkiem:
Źródło: CLECAT z dn.30.08.2024 r./HW