Transport drogowy: Ukraina chce przedłużenia dodatkowego kontyngentu 100 zezwoleń bazowych EKMT
W dniach 10-11 października 2024 roku w Paryżu odbyło się posiedzenie grupy ds. transportu drogowego Międzynarodowego Forum Transportowego (ITF), gdzie poruszano najważniejsze tematy dla międzynarodowych przewozów drogowych realizowanych w ramach zezwoleń EKMT. Zezwolenie EKMT do dokument dopuszczający do wykonywania nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami członkowskimi EKMT, których przebieg został udokumentowany w odpowiednio wypełnionym karnecie. Zezwolenie jest ważne przez cały rok kalendarzowy. Zezwolenie posiada ograniczenia terytorialne (nie można z niego korzystać na terytorium określonego państwa) oraz ograniczenia dotyczące klasy ekologii pojazdów, które mogą korzystać z zezwolenia.
W harmonogramie spotkania poruszono kwestię zatwierdzenia kontyngentu zezwoleń EKMT na rok 2025, w tym specjalnego kontyngentu wielostronnych zezwoleń EKMT dla Ukrainy i Mołdawii na 2025 rok. Ukraina domaga się przedłużenia dodatkowego kontyngentu 100 zezwoleń bazowych EKMT. Mołdawia miałaby powtórnie dostać 50 takich zezwoleń.
Polska delegacja wyraziła sprzeciw w przyznaniu dodatkowego kontyngentu, argumentując negatywnym wpływem umowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą z 29 czerwca 2022 r. w sprawie transportu drogowego towarów na polski rynek transportu drogowego, a także wskazując na skutki agresji Rosji na Ukrainę dla transportu drogowego w Europie.
Decyzja o powiększeniu puli nie została podjęta podczas spotkania i Sekretariat ITF zaproponował prowadzenie rozmów i konsultacji. Decyzje powinny zapaść w najbliższych tygodniach.
Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn.15.10.2024 r./HW