18 paź 2024

18 paź 2024

Transport drogowy: Obowiązkowa modernizacja tachografu pod koniec 2024 r.: Rumunia prosi o odroczenie i IRU to popiera

Przez:

Sekcja: Aktualności

Rumuński transport drogowy nie jest w stanie dostosować się do modernizacji inteligentnego tachografu drugiej generacji, który ma być obowiązkowy dla podmiotów wykonujących transport międzynarodowy do dnia 31 grudnia 2024 r. Stowarzyszenie UNTRR zwróciło się do władz rumuńskich i europejskich o dwuletnie przedłużenie terminu do wymiany tachografów w celu przeprowadzenia modernizacji wymaganej przez ustawodawstwo.

Stanowisko Rumunii popiera także IRU, które prowadziło badania w zakresie wymiany tachografów, z którego wynika że ​​we wrześniu ubiegłego roku spośród tysiąca przewoźników, z którymi się konsultowano, jedynie 6,42% wyposażyło swoje pojazdy w tachograf smart 2.

Rumunia zajmuje trzecie miejsce w UE pod względem transportu międzynarodowego i kabotażu. UNTRR przypomina, że ​​sama Komisja Europejska spóźnia się na niektórych kwestiach, biorąc pod uwagę, że wprowadzenie usługi uwierzytelniania sygnału OSNMA w inteligentnych tachografach 2, pierwotnie zaplanowane na koniec 2023 r., jest nadal zawieszone, podobnie żaden kraj – z wyjątkiem Hiszpanii –  nie przeznaczył środków na wsparcie przewoźników w okresie przejściowym.

Przykładowo, w Polsce średni koszt zakupu i wymiany inteligentnego tachografu drugiej generacji wynosi 5 tys. złotych.

Obowiązek wymiany tachografów obejmuje przewoźników z krajów Unii Europejskiej, których pojazdy realizują przewozy na terenie innych państw członkowskich UE. Dotyczy on także pojazdów wykonujących przewozy w Norwegii, Liechtensteinie, Islandii (kraje EOG) oraz Wielkiej Brytanii.

Źródło: uominietransporti.it z dn.17.10.2024 r./HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet