17 lis 2022

17 lis 2022

Szwecja:  zaostrzona kontrola kabotaży

Przez:

Sekcja: Aktualności

Firmy logistyczne sygnalizują wzrost kosztów przewozów do Szwecji spowodowany radyklaną interpretacją Pakietu Mobilności przez tamtejsze służby.

Obserwujemy wzmożenie kontroli, szczególnie w rejonie południowym, nieopodal portów – przyznaje Jerzy Gębski z Enterprise Logistics. Dodaje, że przedstawiciel szwedzkich operatorów logistycznych w Road Logistics Institute CLECAT potwierdził, że interpretacja zapisów Pakietu Mobilności w odniesieniu do kabotażu nastąpiła w tym kraju po linii, którą można nazwać radykalną. – Przyjęto zasadę, że jeden dokument przewozowy oznacza jedną operację transportową. Powyższe eliminuje możliwość odebrania z portu lub z terminalu intermodalnego naczepy załadowanej więcej niż dwoma przesyłkami, po uprzednim załadowaniu towaru w eksporcie ze Szwecji i nadaniu naczepy na pociąg czy prom. Do tego jeszcze warunek jest taki, że towar w eksporcie ze Szwecji musi być pojedynczym ładunkiem – zaznacza Gębski.

Podaje przykład przewoźnika, który już otrzymał karę 60 tys. koron szwedzkich. – Zapomniał wpisać w CMR swoich danych bezpośrednio po odebraniu naczepy w szwedzkim porcie. Ujechał parę kilometrów. Nie wiem, czy zamierzał się wpisać w CMR na wygodnym parkingu czy też – co się oczywiście zdarza – zwyczajnie to zaniedbał. W każdym razie służby kontrolne były nieubłagane i wypuściły jego pojazd dopiero po otrzymaniu ww. kwoty pieniężnej. Interpretacja występku poszła w kierunku próby ukrycia faktu wykonywania operacji kabotażowej – tłumaczy Gębski.

Źródło: Rzeczpospolita e – wydanie z dn. 16.11.2022 r./ HW

Wykonanie: Nautil.pl & CreNet